woensdag 10 december 2014

Dit was 2014 ...

Het jaar loopt op zijn einde dus is het tijd om eens terug te blikken op het afgelopen jaar.  De rode lijn door mijn keuken was dit jaar vooral de exotische keukens (Mexicaans, Indisch, Aziatisch, Peruaans) en gezonde voeding geweest.  De helft van de week stond en staat er wel iets exotisch op het menu.  Gewoon omdat deze gerechten zoveel meer smaak, kleur en geur geven.  Ze zijn een echte streling voor alle zintuigen.  Daarnaast ben ik ook gezonder gaan eten en leven.  Meer oog hebben voor gezonde voeding en een gezondere levensstijl.  Hieronder de kookboeken die ik dit jaar het meeste gebruikt heb.




















Dit jaar heb ik terug echte pareltjes van restaurants bezocht en heb ik vele culinaire hoogtepunten mogen beleven.  Hier onder mijn top 10 van 2014:


1. 't Zilte**
Al enkele jaren was Pure C mijn absolute nr 1.  Het was een tijdje zoeken naar een kok die Syrco en Sergio konden evenaren.  Met Viki Geunes heb ik die eindelijk gevonden.  De gerechten, de wijnen en het interieur waren van een zeer hoog niveau!  De gerechten waren een streling voor het oog en zaten vol smaak.  Mijn absolute nr 1 van dit jaar!

2. Pure C*
Eigenlijk moet Pure C op een gedeelde eerste plaats staan want ook dit jaar had ik een fantastisch bezoek bij hen.  Syrco is een echte tovenaar want telkens tovert hij nieuwe frisse gerechtjes op jouw bord.  Zijn kaart wisselt constant en dit is ook iets dat ik apprecieer.  Ik kijk al uit naar mijn bezoek in 2015.  Mijn favoriete chef!

3. Benoit & Bernard De Witte*
Het Zuiden van Frankrijk in Vlaanderen.  Dat is wat Benoit en Bernard ons brengen.  Het interieur, de tuin en de frisse gerechten laten je zo wegdromen naar mooie oorden.  Vorig jaar scoorden ze al hoog in mijn top 10 en ook dit jaar staan ze zeer hoog genoteerd.  Dit wil genoeg zeggen.  Dat betekend dat ze in 2015 terug op mijn agenda staan.

4. Pollen Street Social*
Dinner by Heston Blumenthal is een groot restaurant, terwijl Pollen Street Social een gezelliger restaurant is.  Het interieur bestaat uit veel houtwerk, wat altijd een gevoel van warmte creëert.  Ook de bediening was hartelijker.  Meer mijn ding dus.  Ook de hapjes en gerechten heerlijk en verfrissend.

5. De Kromme Watergang**
Samen met The Jane stond De Kromme Watergang op het hoogste schavot om dit jaar te bezoeken.  Edwin Vinke werkt veel met wat de zee hem biedt.  Als je weet dat ik hou van die zilte smaak, dan weet je ook direct dat ik een geweldige lunch had in DKW.

6. Vintage Signé Nuance
Thierry Theys heeft al enkele jaren zijn twee sterren restaurant 'Nuance'.  Sinds dit jaar heeft hij ook een bistro.  Hij liet een oude hoeve omtoveren tot een modern restaurant.  Die dag was het lekker warm en mochten we op het gezellige terras plaats nemen.  Hij brengt moderne versies van klassiekers.  De kaart is misschien wel aan de prijzige kant voor een bistro te zijn.  Maar in ruil daarvoor krijg je wel lekkere volumineuze gerechten.  'Bistro' is ook maar een benaming hé.  Zolang het maar lekker is!

7. Andina
Normaal kwamen we op maandag naar huis, maar door een treinstaking moesten we nog een dagje langer blijven in Londen.  En omdat een mens toch moet eten, deden we dus nog een restaurantje aan.  We kozen voor Andina, een Peruaanse keuken.  Een ware ontdekking!  De smaken, geuren en kleuren van de kleine gerechtjes waren ongelooflijk!  Wij zaten in de kelder te dineren en deze was zeer mooi ingericht.  Terug met houtwerk en gele/oranje kleuren.  Terug een warm en knus gevoel.  De Peruaanse keuken komt nog maar juist op en is nog voor vele mensen onbekend.  Als je de kans hebt, ga er dan zeker eens eten!

8. Dinner by Heston Blumenthal**
Heston Blumenthal, een naam die in de culinaire geschiedenisboeken mag staan.  Ik wou wel eens weten waarom het op de vijfde plaats staat in de San Pellegrino - The World's 50 Best Restaurants.  Het restaurant bevindt zich in het gracieuze Mandarin Oriental Hyde Park hotel.  Ik ben nog niet in zijn paradepaardje 'The Fat Duck' geweest, maar ik denk dat het eten van beide restaurants niet te vergelijken is.  Terwijl het eten in TFD moleculair is, is het eten in DbyHB klassiek.  Hij brengt klassieke gerechten in een eigentijdse versie.  Een verdiende vijfde plaats?  Het restaurant en de gerechten zijn super, maar ik denk dat de vijfde plaats meer te zien heeft met de internationale allure en de hype.  In het najaar 2015 staat in elk geval The Fat Duck al op het programma!

9. The Jane*
Op de dag dat de reservaties opengingen had ik juist de nacht gedaan.  Mijn plan was om tegen 10u op te staan, snel een reservatie te doen en terug te gaan slapen.  Enkele uren nadien zat ik nog steeds aan mijn computer.  Gelukkig had ik toch een reservatie kunnen maken.  Het totaal concept is fantastisch: de keuken als altaar, de glasramen, de verlichting, de bar, ...  Daar eten is een ganse belevenis.  Dikke pluim voor Nick Bril en Sergio!

10. Fleur De Lin
Met Fleur De Lin sluit ik het jaar af.  Op het moment dat dit artikel verschijnt ben ik er dus nog niet gaan eten.  Wat staat FDL hier dan al op dit lijstje te doen?  Gewoon omdat ik er veel van verwacht en ik wel denk dat ze die verwachtingen gaan inlossen.  In de reviews lees je niets dan alleen maar lof over hen.  Vorig jaar had ik Cuines 33 ook al op voorhand in mijn lijstje opgenomen en het is een van mijn favorieten geworden.  Ik denk dus dat mijn voorgevoel ook wel juist zit.
Photo by Fleur De Lin
In 2014 heb ik ook 2 culinaire festivals gedaan (Antwerpen Proeft en Barrio Cantina).  Antwerpen Proeft vond plaats op een mooie setting en presenteerde lekkere gerechtjes.  Maar Barrio Cantina stak er echt wel bovenuit.  De gezellige kraampjes, het entertainment, de smaakvolle streetfood, het zonnetje, ...  Alles klopte gewoon!  En ik ben blijkbaar niet de enige die er zot van is want volgend jaar strijken de omgebouwde trucks al in het voorjaar naar Gent.  Zeker al iets om naar uit te kijken! Mooie culinaire momenten waar ik nog met plezier aan terug denk.  Ondertussen al mijn lijstje voor 2015 aan het maken en er staan al enkele pareltjes tussen :) Ik kan al amper wachten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten