zaterdag 30 januari 2016

L'Esco

Het was de derde maal dat ik in L'Esco was en ik ben nog altijd heel tevreden dat we zo'n mooie culinaire zaak in Wetteren mogen hebben.  Als Wetteraar ben ik daar toch wel trots op!


We namen plaats in de zeteltjes en waar ik nog altijd sta van te kijken, is de overvolle tafel.  Het is een mooi gedekte tafel, maar in een tijd van 'less is more' kom je dit niet meer zoveel tegen.  Als ik ze met een gerecht zie afkomen, denk ik altijd "Waar gaan ze dit bord nu nog plaatsen?".
Sacred gin
Als aperitief kozen we allemaal voor een G&T en daarbij werden we vriendelijk uitgenodigd om naar de bar te komen waar ons een volledig assortiment van Sacred gin werd voorgesteld.  De Sacred gin wordt gemaakt in een micro distilleerderij in Highgate.  De gin wordt gedistilleerd onder vacuüm in glaswerk i.p.v. in een traditionele koperen ketel.  Door deze werkwijze kan er aan een lagere temperatuur gedistilleerd worden, wat dan resulteert in een zuivere gin.  De gin bestaat uit 12 verschillende smaken zoals kardemom, koriander, grapefruit, ...  Ik ging voor de Sacred gin met koriander.  Een mooie gin, maar de koriander vond ik er bijna niet in terug.  De gin werd geserveerd met crushed ice en citroengras die juist tot aan de rand van het glas kwam.  Deze factoren maakten het niet gemakkelijk om van deze gin te drinken en te genieten.

Bij deze gin kwamen de eerste proevertjes al:
* Een krokantje van aardappel met spinazie en zalmeitjes.
Aardappel - spinazie - zalmeitjes
* Een hoorntje met bloedworst en een lolly van geitenkaas, ham en een gel van groene kruiden.
Hoorntje met bloedworst - Lolly van groene kruiden, ham en geitenkaas
* De klassieker van het huis: Kwarteleitje met truffel.
Kwarteleitje met truffel
Lekkere en mooi gepresenteerde proevertjes.  Helaas komt de manier waarop ze het presenteren steeds terug: krokantje - hoorntje - lolly - kwarteleitje.  Ook bij onze vorige bezoeken 1 jaar en langer geleden waren deze proevertjes al van de partij.  Check hiervoor mijn artikel van een jaar geleden.  Toen ik bij mijn eerste bezoek aan dit restaurant versteld stond van de vernieuwing, bleef ik nu een beetje op mijn honger zitten.  Begrijp mij zeker niet verkeerd.  De proevertjes waren een voor een lekker, maar ik had gehoopt dat ze mij met iets nieuws konden verrassen.

Bij de menu carte blanche kan je 3 tot 6 gangen kiezen.  Wij gingen voor de 4 gangen en deze werd ingezet door een slahart met krab, zeekraal en truffel.  Mooie smaken.
Slahart - krab - zeekraal - truffel
Daarna kregen we een bordje met kroketjes van varkensoor en -poot.  Deze werd vergezeld van gebrande ui, pompelmoes en een groene curry.  Mooie smeuïge kroketjes en een hemelse curry!  Daar doe je deze curry-man altijd plezier mee :) Enkel de gebrande ui vond ik iets te ver waardoor hij een bittere smaak gaf aan het gerecht.
Kroket van varkensoor en -poot - gebrande ui - groene curry - pompelmoes
Als hoofdgerecht kregen we een gelakte rundswang met structuren van witloof aardappel, crosne en een Hollandaise saus.
Gelakte rundswang - witloof - crosne - aardappel - Hollandaise
Bij het begin van de lunch waren we nog aan het praten over ons favoriete bier en bij mij is dat Orval.  Ik was dan ook blij dat we als dessert een bolletje Orval-ijs kregen.  Daarbij kwam nog een koekje en crème  van Stilton kaas en duindoornbes.  Creatieve smaken voor een dessert en daar hou ik wel van :)
Ijs van Orval - Stilton - duindoornbes
We hebben terug lekker gegeten bij Stef Buelens.  Maar waar ik de vorige keren telkens verrast werd door zijn creativiteit, bleef ik nu toch een beetje op mijn honger zitten.  Hij blijft een beetje op hetzelfde teren en dit vind ik toch een beetje jammer want ik weet dat hij zoveel meer in zijn mars heeft.  Hopelijk blaast hij mij de volgende keer terug omver met zijn creaties.
Website 'L'Esco'
Review 'L'Esco 2015'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten