zaterdag 8 november 2014

Herfstsoepen: pompoensoep en griepbestrijdende soep

Herfst is de tijd van de pompoenen.  In een vorig artikel kon je al kennis maken met mijn risotto met geroosterde pompoen, kastanjes, pancetta en salie.  Vandaag heb ik nog eens de pompoensoep van Jeroen Meus gemaakt.  Deze soep wordt nog afgewerkt met geitenkaas en Zwarte Woud ham.  Voor mij nog altijd een van de beste soepen die ik al gegeten heb.  Voor het recept van deze soep verwijs ik je door naar een artikel van vorig jaar.  Daar vind je het recept alsook een video van de soep terug.
Ik ga direct over naar de tweede soep die ik gemaakt heb.  Deze komt uit het boek 'Eten als Medicijn' en wordt omschreven als de 'beroemde griepbestrijder'.  Dit leek mij dus een ideale soep om de herfst en winter mee door te komen.  Naast de griep zou deze soep ook nog goed zijn tegen acne, artritis en een hoog cholesterolgehalte.

Ingrediënten:
1 rode ui, fijngehakt
1 spaanse peper, fijngehakt
4 tenen knoflook, fijngehakt
5 cm gemberwortel, fijngehakt
2 eetlepels olijfolie
2 middelgrote zoete aardappelen, ongeschild, in blokjes
1 bakje shiitakes, in plakjes
2 handenvol gojibessen
groentenbouillon
zout en zwarte peper

Bereiding:
Bak ui, peper, knoflook en gember ongeveer 5 minuten in een grote kookpot met een scheutje olijfolie op matig vuur tot de ui zacht wordt.

Voeg de zoete aardappelen, paddenstoelen en gojibessen toe.  Roer goed en giet er zoveel bouillon bij dat alle ingrediënten net onderstaan.  Laat ze 10 tot 15 minuten zachtjes pruttelen tot de stukjes aardappel zacht zijn.  Voeg naar smaak peper en zout toe.

Doe de inhoud van de kookpot in porties in een mixer, pureer tot een gladde, feloranje, pittige soep.
Toegegeven, de soep heeft een niet zo aantrekkelijke kleur.  De kleur is zo'n beetje tussen oranje en bruin.  Bij een hap smaakt ze eerst zoet en dan krijg je een stevige kick van de pepertjes. The way I like it :)  Je zou denken dat het een soep is waar ze allemaal gezonde ingrediënten hebben ingegooid en die niet te eten is.  Maar dit is niet zo.  De soep is lekker en vol met energie om je er bij een griep of verkoudheid terug bovenop te helpen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten