dinsdag 11 november 2014

Boekenbeurs 2014: Happy Shake - Niven 80/20 - GQ, Het mannen kookboek

Als je met een boekenworm getrouwd bent dan weet je dat de boekenbeurs een verplichte activiteit is.  'Verplicht' klinkt wel als een straf, maar dat is het voor mij absoluut niet.  Zit mijn vrouw met haar neus tussen de leesboeken, dan kun je mij natuurlijk bij de kookboeken vinden.  Qua kookboeken heb je op de boekenbeurs altijd keuze genoeg.  Het bezoek aan de boekenbeurs stond eigenlijk vorige week al gepland, maar wegens ziekte was het verschoven naar de laatste dag van de beurs.  Een verplichte halte op de boekenbeurs is de stand van Minestrone.  The place to be voor hobbykoks.  En ik moet zeggen dat de stand ook zeer mooi was aangekleed.  De stand was in een retro-kleedje gestoken met allemaal oude meubels.  Zeer gezellig!












Vandaag kwam Ellemieke Vermolen (vrouw van ...) een workshop en signeersessie geven van haar nieuwe boek 'Happy Shake'.  Omdat ik de laatste tijd ook meer en meer met gezonde voeding bezig ben; was ik dus ook wel geïnteresseerd in 'Happy Shake'.  Natuurlijk stelde ik mij wel de vraag 'Die sapjes zien er wel gezond uit, maar zijn ze ook wel lekker?'.  Deze workshop was dus ideaal om de sapjes eens te proeven.  Ik heb er eentje gedronken met gember, ananas, munt, ... en dat smaakte toch heel goed.  Ik was verkocht en heb me maar meteen het boek aangeschaft.  Ik heb ook van de gelegenheid gebruik gemaakt van het te laten tekenen en om met Ellemieke op de foto te gaan.  Heel vriendelijke en sympathieke dame btw.












Voor de rest had ik niet echt kookboeken in gedachten die ik absoluut wou aanschaffen.  Dus heb ik op het gemakje de boekenbeurs afgeschuimd op zoek naar een kookboek waar ik mij qua stijl volledig kon in vinden en dat voor mijn niveau ook nog haalbaar was om er iets uit te koken.  Om in het thema van 'gezonde voeding' te blijven kwam ik uit op het kookboek 'Niven 80/20' van Niven Kunz.  Niven is nog maar 33 jaar en al bijna 10 jaar in het bezit van een Michelinster.  Niven staat voor 80% groenten en 20% vlees of vis.  In zijn keuken gaan groenten altijd voor en beperkt hij vlees en vis tot het hoognodige.  Met dit boek bewijst  hij dat koken met groenten in de hoofdplaats in plaats van als bijrol alles behalve saai is.  Groenterestaurants zitten de laatste tijd erg in de lift en ik sta er nogal sceptisch tegenover.  Enkel groenten op je bord?  Heb je dan wel genoeg gegeten?  Zit er genoeg smaak in?  Ik geef toe, enkele kortzichtige gedachten van mij.  Maar met dit kookboek ga ik het toch ook eens een kans geven.  De gerechten zien er echt heel fris en mooi uit.  En op het eerste gezicht zien de recepten er ook niet zo moeilijk uit.  Het proberen waard dus!


Waterkers, maïs, popcorn, gerookte eierdooier en kippendij
Westlandse groentesalade
Het laatste kookboek dat ik gekocht heb is 'Het mannen kookboek' van het Engelse magazine GQ.  Alle gerechten in dit boek zijn afkomstig uit GQ en bedoeld voor mannen met een onderscheidende smaak.  In dit boek staan recepten van de beste Britse restaurants, geselecteerd door topkoks zoals Yotam Ottolenghi, Michael Roux jr., Giorgio Locatelli, Gordon Ramsey, Alain Ducasse, Marcus Wareing, ...  Het is een onmisbare leidraad voor enthousiaste amateurkoks die altijd op zoek zijn naar goed voedsel en goede ingrediënten voor onovertroffen maaltijden.  Door jaarlijks mijn vriend in Londen te bezoeken, heb ik al veel mogen proeven van de gerechten van deze chefs.  Deze chefs zijn echte kunstenaars en ik ben er helemaal aan verslingerd.  Dit kookboek was dan ook een absoluut hebbeding voor mij.

Rundercarpaccio - Heston Blumenthal
Rundvlees, komkommer, frambozen, Oost-Indische kers - Marcus Wareing
Voila, ik weet weer wat te lezen en mijn vrouw weet weer wat er de komende weken op tafel komt :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten