maandag 18 november 2013

Michelingids 2014

De Michelingids.  Sommigen vinden restaurants pas goed als ze een ster hebben, anderen moeten totaal niet weten van de gids.  Ik moet zeggen dat ik de gids wel gebruik om sommige restaurants te bezoeken.  Als je naar restaurant met een stem gaat dan krijg je meestal wel kwaliteit op je bord.  Je moet wel nog altijd voorzichtig zijn want sommige sterrenrestaurants vragen echt wel hoge prijzen.  Andere restaurants blijven dan terug met beide voeten op de grond en daar betaal je dan nog steeds aanvaardbare prijzen.  Of zo'n restaurant je wil uitpersen, merk je al vlug aan de prijzen van de aperitief, wijnen, water en koffie.  Gelukkig zijn er nog veel restaurants die deftige prijzen vragen.  Zijn die prijzen nog te hoog of wil je eens zo'n restaurant voor de eerste keer uitproberen dan kan ik je de volgende websites aanraden:
Restaurantweek Deze actie is momenteel actueel (22/11 - 05/12).
Dining With The Stars De volgende editie is in maart 2014.
Restodays De volgende editie: 21-29 maart 2014.
Jong Keukengeweld Voor mensen t.e.m. 30 jaar.  De editie van 2013 is juist voorbij.
 


Over naar de orde van de dag: Michelingids 2014.  Zelf ben ik altijd benieuwd naar de resultaten.  Wie krijgt er een ster bij?  Wie moet er een afgeven?  En waar ik vooral interesse voor heb, zijn de nieuwkomers.  Bekende namen die eindelijk erkenning krijgen of nieuwe namen die ik wil ontdekken.  In de nieuwe gids staan er nu 132 sterrenrestaurants, waarvan er 19 nieuwe bij zijn.

Nieuwkomers:
Vrijmoed - Jarenlang de sous-chef van Peter Goossens geweest.  Was te verwachten dat hij een eerste ster ging krijgen.
Horseele - Is met zijn restaurant van Dudzele naar de Ghelamco Arena gekomen.  Vroeger had hij 2 sterren.  Met zijn nieuwe start heeft hij al terug 1 ster binnen.
Ciccio - Het restaurant van Claudio Dell'Anno.  De enige chef die het 'Mijn Restaurant'-avontuur heeft overleefd.
Arabelle Meirlaen - Lady chef van het jaar.
WY - Het 2de restaurant van Bart De Poorter.
Lépicerie du Cirque
The Glorious
Hofke van Bazel
Villa Loraine
La Belle
Chai Gourmand
De kristallijn
De Verborgen Tuin
Vous lé Vous
La Source
Cuchara
Au Gré du Vent
La Menuiserie
Becher Gare

Bon Bon en Bartholomeus krijgen elk een ster bij en zij hebben nu elk 2 sterren.

De top met 3 sterren is nog steeds hetzelfde:
Hof Van Cleve
Karmeliet
Hertog Jan

Naast winnaars zijn er jammer genoeg ook altijd verliezers:
Mosconi (van 2 naar 1), De Schone van Boskoop, Jaloa, De Oosthoek, Héliport, Folliez, Hostellerie Lafarque, 't Convent, Orangerie en Les Roses.

Voor een overzicht van alle sterrenrestaurants verwijs ik je door naar De Standaard.

De grootste verrassing is dat restaurant In De Wulf van Kobe Desmaraults blijft steken op 1 ster.  Terwijl hij in de lijst staat van de 100 beste restaurant ter wereld en hij onlangs nog in Italië is uitgeroepen tot beste buitenlandse chef.  Raar.  Hij heeft over een tijdje in een interview gezegd dat hij niet zat te wachten op een 2de ster omdat dit ander volk naar zijn restaurant zou brengen, maar ik denk toch dat het ergens moet wringen.

Bij de nieuwkomers wil ik wel eens een bezoekje brengen aan Ciccio, Horseele, Arabelle Meirlaen, WY en The Glorious?  Wanneer het zover is, zal je er hier zeker een review van terugvinden.  We weten weer waar we moeten zijn om iets lekkers te eten.

Nog een kleine opmerking: Voor dat de mensen gaan denken dat ik enkel maar in sterrenrestaurants ga eten, wil ik even zeggen dat ik meer in gewone restaurants ga eten dan in sterrenrestaurants.  Zoals de titel van deze blog aangeeft, is het mij om de smaak te doen en niet om de sterren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten