maandag 25 november 2013

Culinair Barcelona


Enkele jaren geleden waren we al eens voor een weekendje naar Barcelona geweest en toen hebben we alle toeristische bezienswaardigheden bezocht.  Omdat we toen al alles hadden bezocht, stond deze 10-daagse trip vooral in het teken van rust, genieten en het een worden met Barcelona.

Wat is het eerste dat je eet als je in Spanje komt?  Behalve tapas is het paella eten.  Op deze 10 dagen heb ik er een paar gegeten en ze waren wel lekker, maar toch niet om er over naar huis te schrijven.  Ik heb hier in België en bij mij thuis al veel betere paella’s gegeten.

 
H 1898: Als voorbereiding op onze reis had ik op het internet al eens gezocht naar lekkere restaurantjes tegen een goede prijs en het restaurant van hotel H 1898**** was het resultaat.  H 1898 is gelegen aan de Ramblas en heeft een koloniale inrichting.  Dit komt omdat het ooit nog behoorde tot de Philippines Tobaco Company.  Als je via het internet vooraf reserveerde kreeg je een korting van 40% dus leek mij dit een goede deal.  Het hotel en het restaurant zijn echt heel mooi en chique ingericht.  We hadden gereserveerd tegen 19u en we waren nog de eerste klanten in het restaurant.  Ik dacht dat dit wel aan ons lag omdat wij meestal vroeger gaan eten dan de Spanjaarden.  Maar we zijn ook gans de avond de enige klanten gebleven.  Meestal is dit een slecht teken maar dit was hier absoluut niet het geval.  Het eten was overheerlijk en we hadden een prachtig uitzicht over de Ramblas.  Onbegrijpelijk dat er geen volk was.  Waar eten de hotelgasten dan?  Ik dacht eerst dat er nog een restaurant in het hotel moest zijn maar het enige waar je nog kon eten was op het dakterras en daar kon je alleen maar tapa’s en snacks krijgen.  Iets raars maar de afwezigen hebben ongelijk.

 
Las Ramblas 109 - Barcelona
 
Loft del Born: Het tweede dat je in Spanje moet eten zijn tapas!  Deze kan je overal vinden, maar wij kozen voor Loft del Born.  Deze zaak ligt aan Mercat del Born.  We kozen voor het tapasmenu en kregen onder andere een bordje charcuterie, gefrituurde scampi’s, kroketjes, patatas bravas, …  En zoals je aan onze bordjes kunt zien, heeft het ons gesmaakt.
 
Plaça Commercial 2 – Barcelona


La Hacienda: Dit is een Mexicaans restaurant/bar en is in de buurt van Mercat del Born.  Door de inrichting waan je er zo in Mexico.  Omdat we verzot zijn van de Mexicaanse keuken en het vlak bij ons hotel gelegen was, werd dit onze dagelijkse stop.  Fajitas, enchiladas, chili con carne, … het ging er allemaal in.  Dagelijks gingen we er onze aperitief/afzakkertje/dessert halen: Nachos met gesmolten kaas, Jalapeno pepers en guacamole.  Dit mogen ze mij elke dag geven!  Als we thuis kwamen van onze reis was dit het eerste dat ik gemaakt heb … ik waande mij onmiddellijk terug in La Hacienda.
 
 
Carrer del Rec 69 – Barcelona


Princessa 23 bar: Een broertje van La Hacienda.  Zelfde inrichting en menukaart als La Hacienda.  Genuttigd: patatas bravas, nachos met guacamole, hummus en tzatziki, hamburger.  We hadden de nacho’s en patatas als voorgerecht gekozen en de hamburger als hoofdgerecht.  Maar daar brengen ze alles dus in één keer.  We hebben ons dus moeten haasten om alles niet koud te laten worden.  Hou hier dus rekening mee: gang na gang bestellen en niet alles in één keer.
 
Carrer de la Princessa 23 – Barcelona


Opium Mar: Overdag restaurant, ’s nachts restaurant en club waar veel bekende dj’s komen zoals Roger Sanchez, Martin Solveig, Steve Aoki, …  Wij kozen voor een rustige lunch.  Een hip restaurant, gemakkelijke zetels, lounge-muziek, uitzicht op het strand en de zee, …  Het deed mij zo terugdenken aan mijn reis naar Ibiza.  Het zag er allemaal chique uit en je zal er waarschijnlijk ook wel veel geld kunnen uitgeven, maar de lunch was zeer goedkoop.  Eerst hadden we venusschelpjes (simpel maar zeer lekker) en als hoofdgerecht had ik een risotto met scampi’s en mijn vrouw had een stukje vis gekozen.  Dit restaurant is zeker een aanrader!



 
Passeig Maritim de la Barceloneta 34 – Barcelona


Carpe Diem CDLC: Mijn beste ervaring van de reis!  Dit restaurant is zoals Opium gelegen aan het strand.  We waren er in de namiddag al eens voorbij gewandeld en het sprak ons direct aan: een mooi terras, zetels met veel kussens, lounge-gevoel, …  ’s Avonds gingen we er dan eten, maar jammer genoeg was buiten alles bezet.  Jammer, maar we waren er toch dus kozen we voor een plaats in het restaurant zelf en daar zag het er nog beter uit dan buiten.  We konden kiezen uit een klassieke tafel, zetels of een bed.  Ja, daar moest ik niet zolang over nadenken, geef mij maar zo’n bed.  De bedden waren van elkaar gescheiden met gordijnen zodat elk bed zijn privacy had.  Gans het restaurant was Oosters ingericht.  Alles klopte: het interieur, de muziek, de geur, …  De keuken is Orientaals, Aziatisch met Mediterraanse toetsen.  Eerst heb ik een selectie van Arabische tapa’s: Humus, babaganoush en muhammara met naan brood en falafel.  Wat een smaken!!!  Als hoofdgerecht had ik kip tandoori met jasmijnrijst en mijn vrouw had een tajine van lam en couscous.  De bediening was er ook meer dan in orde.  Ik voelde er mij de koning ter rijk.  Alleen al voor dit restaurant zou ik teruggaan naar Barcelona.  Dit moet je zeker eens doen als je in Barcelona bent!  Eten is op ontdekkingsreis gaan en hier heb ik toch een keuken ontdekt die het direct tot een van mijn lievelingskeukens heeft geschopt.  In Search of Taste!

 

 


 
Passeig Maritim de la Barceloneta 32 – Barcelona


Disset 17 Graus: Op een avond kregen we een flyer voor een gratis degustatie in een wijnbar.  Dit moet je aan zo’n wijnliefhebbers zeker geen 2 keer vragen.  Wij daar naartoe!  Het is een heel gezellige wijnbar die uitgebaat wordt door een Spanjaard en zijn Belgische vriendin.  Dus bestellen kun je er gemakkelijk in je eigen taal doen.  Naast wijn kun je er ook sterke dranken en cocktails krijgen.  En wie honger heeft, kan er ook een hapje eten.


 
Carrer Antic de Sant Joan 3 – Barcelona


Petit Comite: Dit is ook een restaurant dat ik vooraf had gereserveerd want voor een Tasting Menu (6-gangen inclusief wijnen) betaalde je daar maar 36€.  Normaal is de prijs van de menu 60€, maar als je op voorhand reserveerd krijg je 40€ korting en kost het je maar 40%.  Ideale tip voor als je lekker en goedkoop wilt dineren.

 
Passatge de la Concepcio 13 – Barcelona


BuenasMigas Focacceria: Hier kwamen we ’s middags achter een lichte lunch.  Je kan er kiezen uit salades, pasta’s, pizza’s, foccacia’s, …  Je vindt ze overal in Barcelona en het is er altijd druk.
 
 

Samoa: Als je op zoek bent naar een lekkere Italiaan dan moet je zeker dit restaurant bezoeken.  Ik heb er een lekkere risotto met boschampignons gegeten en daarna nog een goede tiramisu.  Een Italiaan zoals die moet zijn!
 
Passeig de Gracia 101 – Barcelona
 
 
Roca Moo*: Een verslag over dit restaurant kan je lezen in een vorige post op mijn blog: Blog In Search of Taste - Roca Moo
 
Carrer del Rossello 265 – Barcelona
 

Ice Box: Lig je op het strand en heb je zin in een ijsje?  Dan moet je zeker eens langs gaan bij Ice Box.  Het beste ijs hebben ze in Italië.  En sinds mijn trip naar Italië heb ik nog nergens ijs gegeten dat zelfs maar iets in de buurt komt van Italiaans ijs.  Maar bij Ice Box scheelt het niet veel.  Het ijs is er verrukkelijk!  Ik ging er dan ook dagelijks achter mijn ijsje.  Je moet zeker de pistache eens proeven … mmm.  Het water komt mij in de mond als ik er nog maar aan denk.  Ice Box vind je aan Barceloneta.


 

 
 
Mercat de La Bouqueria: Het Walhalla voor elke foodie.  Hier vind je echt alles van eten.  Hier zou elke foodie willen naast wonen!
 




 
Het was een heel rustige reis met veel culinaire hoogtepunten.  Barcelona … daar keer ik ooit nog wel eens terug naartoe!
 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten