zondag 27 juli 2014

Rooselaer - Zomerfeest

De Rooselaer, het restaurant waar we al enkele jaren de seizoensmenu's gaan proeven.  De geschiedenis, een beschrijving van het interieur en de bediening kan je lezen in mijn review van ons laatste bezoek in januari.  Met de zomer stond er een nieuw menu op de kaart dus waren we terug van de partij.

We begonnen het menu met een huisaperitief een trio van hapjes (een fris maatje, een soepje en een kroketje van kalfszwezerik).
Maatje - soepje - kroketje van kalfszwezerik
Als eerste gang stond er warm-koude bereiding van tonijn 'Rossini' op de kaart.  Aangevuld met ganzenlever, zomertruffel en oude Parmezaan.  De frisse tonijn gecombineerd met drie sterke smaken gaf een geslaagd gerechtje.  Omdat mijn vrouw zwanger is en dus geen rauwe vis mag eten, hadden ze voor haar een kaaskroket gemaakt.  Mooi gebaar dat ze voor haar de menukaart een beetje aangepast hebben.
Tonijn 'Rossini' warm-koud, ganzenlever, zomertruffel, oude Parmezaan
Vanaf de tweede gang kon mijn vrouw van alle gerechten ten volle meegenieten en dat deed ze dus ook van de zeebaars met venusschelpjes, artichok, groene asperges en zeekraal.  Een perfect gegaard stukje zeebaars met lekkere schelpjes!
Zeebaars, venusschelpjes, artichok, groene asperges, zeekraal
Bij de derde gang kan je altijd kiezen tussen gestoomde kreeft met venkel, tomaat, sabayon van acaciahoning en een ander gerecht.  Normaal kiezen we altijd de kreeft omdat mijn vrouwtje daar zo verlekkerd op is, maar deze keer bestond het andere gerecht ook uit kreeft.  Dan nog wel in combinatie met kalfszwezerik, peulvruchten en spitskool.  Onze keuze ging dan ook uit naar dit laatste gerecht en dit hebben we ons zeker niet beklaagd.
Kalfszwezerik-kreeft, mille-feuille, peulvruchten, spitskool
Als vierde gerecht hebben we gekozen voor de Mechelse koekoek met een vol-au-vent van de bil, hanekam, jus naturel en een fris groenteslaatje.  Een mooi stukje kip met knapperige groentjes en een heerlijke jus, meer moe dat dikwijls niet zijn.
Mechelse koekoek, vol-au-vent van de bil, hanekam, jus naturel, fris groenteslaatje
Als afsluiter heb ik mij nog een kaasbordje genomen met een 10 jaar oude Madeira.  Het was terug een heerlijke avond.  Ik kijk al uit naar het menu van mijn lievelingsseizoen, de herfst!

Voor 4 gangen betaal je 55€ (aangepaste wijnen 24,50€)
Voor 5 gangen (zeebaars) betaal je 64€ (aangepaste wijnen 29,50€)

Website 'De Rooselaer'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten