zondag 27 juli 2014

Chili con carne (Meus)

Ik ben opgegroeid met Piet Huysentruyt en met hem heb ik dus mijn 'basis' meegekregen.  Mijn keuken bestond in het begin enkel uit Vlaamse, Franse en Italiaanse gerechten.  Als ik op restaurant ga dan eet ik graag nieuwe gerechten/ingrediënten.  Ik ontdek graag nieuwe keukens.  Geleidelijk aan kwamen deze keukens dus ook op mijn weekmenu te staan.  Als ik het heb over de andere keukens dan heb ik het over de Aziatische, Indische en Mexicaanse keukens.  Gerechten daarvan worden hier al zoveel klaargemaakt dat de verhouding klassieke - exotische keukens op men weekmenu al 50 - 50 is geworden.  Ik zou zelfs durven zeggen dat het al 40 - 60 is geworden.  Waarom?  Voor mij zijn het vooral de geuren en de smaken die het hem doen.  In deze keukens zijn de gerechten vaak erg simpel, maar door de vele kruiden die ze gebruiken krijg je ongelooflijke smaken in je mond.  Neem daarbij nog eens de geuren en de kleuren en je hebt mooie, simpele, eerlijke en heerlijke gerechten.  Deze keer stond er een Mexicaanse klassieker op het menu, namelijk Chili con carne of Chili met vlees :)
Ingrediënten
  • 2 uien
  • 1 teentje look
  • een scheutje olijfolie
  • 3 stengels selders
  • 1 dikke wortel
  • 1 rode paprika
  • 1 rode chilipeper
  • boter
  • 500 g zuiver rundergehakt
  • 1 kaneelstokje
  • een snuifje komijnpoeder
  • een snuifje paprikapoeder
  • enkele blaadjes laurier
  • enkele takjes tijm
  • 25 cl rode wijn
  • 400 g rode bonen (in blik)
  • 140 g tomatenpuree (geconcentreerd)
  • 200 g tomatenstukjes (in blik)
  • 3 dl groentesap (bv. V8)
  • peper
  • zout 
  • zure room
  • koriander
Bereidingswijze
  • Snipper de uien fijn en hak de look in stukjes. Plet de look vervolgens tot pulp.
  • Zet een ruime stoofpot op een matig vuur. Stoof de stukjes ui en de lookpulp in de olie.
  • Zet na een paar minuten het vuur zachter en snij de overige groenten.
  • Spoel de selder en verwijder het loof. Breek de stengels en trek er de taaiste vezels uit, of schil ze met een dunschiller. Snij de stengels eerst overlangs en vervolgens in kleine blokjes.
  • Schil de wortel en snij de peen in kubusjes. Doe ze samen met de stukjes selder in de stoofpot en roer.
  • Was de rode paprika, snij de vrucht in kwarten en verwijder de zaadlijsten. Schil de stukken zodat de moeilijk verteerbare schil niet in de bereiding terechtkomt. Snij de vrucht in dunne reepjes en vervolgens in bokjes.
  • Snij de rode chilipeper overlangs in twee. Verwijder de zaadjes als je niet gesteld bent op een te pikante smaak. Hak de chili in piepkleine stukjes. Doe ze bij groenten.
  • Stoof de kleurige mengeling zo’n 10 minuten en roer regelmatig.
  • Verhit intussen een braadpan en smelt er een klontje boter in. Doe het rundergehakt in de pan en bak het op een stevig vuur.
  • Prak er af en toe in met een vork, maar overdrijf niet, zodat er voldoende ‘stukken’ vlees overblijven. Schud het gehakt na een paar minuten even op.
  • Kruid het vlees met een kaneelstok, een snuifje komijnpoeder en wat paprikapoeder. Doe er ook een paar blaadjes laurier bij en wat verse tijm.
  • Schenk er de rode wijn bij en roer alles grondig om. Laat de alcohol wegkoken.
  • Doe het gebakken vlees in de stoofpot met groenten. Voeg ook de bonen, het groentesap, de geconcentreerde tomatenpuree en de tomatenblokjes uit blik toe.
  • Laat de chili con carne minstens 45 minuten sudderen op een zacht vuur. De stoofschotel mag gerust een heel stuk langer sudderen.
  • Proef en kruid het gerecht indien nodig met een beetje peper van de molen en zout.
  • Serveer een portie chili con carne met warme rijst en een lepel frisse zure room.
  • Scheur of versnipper wat verse koriander en verdeel het kruid over het gerechtje.
Ik had nog een overschotje en dit heb ik ingevroren om de week nadien op te eten met tortilla's.  Doe de chili, een lepel zure room en een beetje koriander op de tortilla.  Oprollen en bijten maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten