zondag 13 juli 2014

Andina: Peruvian Kitchen

Dankzij de treinstaking in België waren we verplicht om nog een dagje langer in Londen te blijven en een mens moet toch eten dus stond er nog een 3de restaurant op het programma: Andina.  Dit restaurant is van chef Martin Morales, die ook nog het restaurant Ceviche in Londen runt.  Andina serveert de Peruviaanse keuken.  Dit is een keuken die nog niet zo bekend is bij ons.  Ook ik wist niet aan wat ik mij kon verwachten.  Wout Bru heeft enkele maanden geleden een Pop-Up restaurant gehad en in zijn keuken zou je Peruviaanse invloeden moeten gevonden hebben.  Naar wat ik gehoord heb, waren deze toch ver te zoeken en waren zijn gerechten toch vrij zwaar.  Terwijl de Peruviaanse keuken toch licht is.  Moeilijk dus om een beeld te krijgen van deze keuken.  De beste manier om deze te leren kennen is proeven!
Photo by Andina

Het restaurant heeft een ruimte op het gelijkvloers waar je een zicht hebt op de keuken en een verdieping lager heeft het ook nog een gedeelte met een bar.  Het gedeelte op het gelijkvloers was volzet en het was daardoor erg rumoerig.  We kregen dus een tafeltje in het andere gedeelte.  Ik was blij want hier was het veel rustiger en ik vond het ook veel mooier ingericht.  Zoals boven was het meubilair in het hout maar hier werkte men ook met oranje-tinten waardoor het mij rustiger en gezelliger leek.
Het systeem van eten is zoals tapas, kleine porties om te delen.  Maar wat moesten we nu nemen?  Omdat we zo weinig van de kaart kenden was het kiezen in het wilde weg.  Gelukkig heeft de ober ons wel een beetje geholpen.  Als eerste hapje hadden we Quinoa Croquetas with rocoto chilli sauce (3,5£).  Rocotto is een soort chilipeper uit Peru.  Mooie kroketjes met een goede volle smaak en een vurig sausje.  Als 2de hapje hadden we gekozen voor iets typisch van Peru: een ceviche.  Dit is rauwe vis die gemarineerd is in citrussap.  We hadden ge kozen voor de Tiger's Milk Trio: marinade shots with seabass, prawn, scallop and crunchy corn (6£).  Zuur en pikant tegelijk!  Lekker, maar toch voor echte durvers :)
Quinoa Croquettas - Tiger's Milk Trio
Voor het 3de gerechtje hadden we gekozen voor de Solterito Salad: broad beans, tomatoes, olives, feta cheese and potatoes (4£).  Misschien wel het minste gerechtje van al.  Ik ben zo al geen salade liefhebber en dit was dan ook nog een beetje flets van smaak.  Zeker als je eerst zo twee pikante hapjes had gegeten.
Solterito Salad: broad beans, tomatoes, olives, feta cheese and potatoes
Als 4de gerechtje hadden we de Lamb in panca chilli, with corn and Uchucuta herb sauce (9£).  Een kruid uit Peru.  De saus lijkt op pesto maar het heeft een gans andere smaak.  Dit in combinatie met het lam gaf een lekker gerechtje.
Lamb in panca chilli, with corn and Uchucuta herb sauce
Houdt de beste gerechten voor het laatst!  Als voorlaatste hadden we Chicken with aji de gallina sauce (8£).  Aji de Gallina is een traditioneel Peruviaans gerecht en betekent chili peper kip.  Het is een kip schotel in een pittige saus met kaas, knoflook, noten en chili pepers.  Dit gerechtje had zoveel smaak en was zo lekker dat we het gewoon een 2de maal besteld hebben :)  Voor wie dit gerechtje zelf eens wilt maken, je kan een recept vinden op The Guardian  Ik ga het in elk geval eens uitproberen!
Chicken with aji de gallina sauce
Ook ons laatste gerechtje hebben we tweemaal besteld omdat het zo lekker was.  Helaas kan ik niet meer zojuist zeggen wat het allemaal was.  Misschien kunnen mijn tafelgenoten mij helpen.  Het was kip met een sausje dat me aan curry doet denken.  Het had terug zoveel smaak.  Overheerlijk!  Ober, graag een 2de portie :)
De Peruviaanse keuken?  Het is een mooie, leuke en heerlijke keuken.  Een keuken waar je echt nog niets van kent.  Een ware ontdekkingstocht!  Een tocht die je heerlijke producten en smaken leert ontdekken.  Kleine gerechtjes die je kan delen en met je handen kan eten.  Een keuken die me laat verlangen naar meer!  Mensen die hier in België leuke adresjes weten, laat het mij gerust weten!
Andina
1 Redchurch Street, Shoreditch
London, E2 7DJ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten