maandag 11 mei 2015

BRASA Contemporary Grill Cuisine

Op Smedenstraat 33 vind je het sterrenrestaurant van Edwin Menue, Frederik Boussy en Fleur Boussy, namelijk Cuines, 33.  Vanaf deze maand vind je enkele huizen verder (nr 57) hun tweede restaurant 'Brasa - Contemporary Grill Cuisine'.  Het is altijd hun droom geweest om een grillrestaurant te openen en bij deze is het een feit.  Terwijl er bij Cuines, 33 fijne tapas geserveerd worden, wordt er bij Brasa de kaart van het vlees en de grill getrokken.  Edwin en Frederik blijven uiteraard achter het fornuis in Cuines, 33 staan.  Voor Brasa hebben ze twee gepassioneerde mensen gevonden: Maurice De Jaeger en zijn partner Deborah Hellburg.  Hij bedient de grill en zij neemt de zaal voor haar rekening.  Beiden hebben ervaring opgedaan bij Oud Sluis, Pure C en Bartholomeus.


Voor de inrichting van Cuines, 33 hadden ze beroep gedaan op Lieven Musschoot.  Omdat ze toen al zelf veel ideeën hadden aangebracht, besloten ze om de inrichting deze keer te laten doen door iemand van de familie: Jan Boussy, de vader van Frederik en Fleur.  Ik moet zeggen dat dit een hele goede keuze was want Brasa is heel mooi ingericht.  Net zoals bij Cuines, 33 vind je ook hier warme kleuren terug.  De tafels en wanden bestaan uit hout, wat ook voor een warm effect zorgt.  En in de houten wanden vind je de namen van verschillende runderrassen terug.  De inrichting liet mij denken dat ik in Barcelona was.  Dit restaurant zou daar zeker niet misstaan.  Het gaf mij echt een vakantiegevoel.  Vandaag las ik de opmerking dat er een slechte akoestiek is en dus erg lawaaierig is.  Dit is inderdaad waar, maar dit stoorde mij totaal niet.  Ik vind zelfs dat dit bij het restaurant hoort.  Ik kon nog perfect een normaal gesprek voeren, dus dit is geen probleem.




Een absolute must van tegenwoordig is een open keuken en deze is ook hier aanwezig.  Aan de linkerkant staan de mooie stukken vlees uitgestald.  Rechts vind je de grill en in het midden worden de borden gedresseerd.  Achter de grill bevindt zich ook nog een spit.

Het interieur krijgt van mij al een dikke 10, maar waren de gerechten ook in orde?  Bij de aperitief kregen we alvast een auberginedip die echt OVERHEERLIJK was!  Man man man, ik heb niets meer van de dip overgelaten.  Misschien raar om te zeggen, maar deze dip was al direct een van de hoogtepunten van de avond!  Dat recept mag je mij zeker eens geven :)
Als voorgerecht had ik het gegrild en gelakt Baambrugs buikspek.  Lekker, maar ik had de indruk dat het buikspek iets teveel gelakt was.  Aan de overkant kwamen de spicy grilled gambas op het bord.  Mooie pikante gambas die geserveerd werden met een frisse en pikante avocadosalade.
Gegrild en gelakt Baambrugs buikspek
Spicy grilled gambas
Bij het hoofdgerecht konden we niet anders dan een mooi stukje rund te nemen.  Wat hier leuk is, is dat je een stukje rund per persoon kan kiezen.  In veel restaurants is het één stuk per twee personen.  Hier kan je dus elk een ander stuk kiezen en van elkaar proeven.  Dubbel genieten dus!  Ik koos de Rubia Gallega en mijn echtgenote de Chianina.  Deze laatste was zeer mals en zacht van smaak.  De Rubia Gallega had dan meer karakter.  De smaak was hier veel krachtiger.  Het is de bedoeling dat je zelf je bord samenstelt.  Je kiest een stukje vlees en vult dan aan met garnituren.  Wij kozen voor Patatas Canaria en Mediteraanse groentjes.


Ik had al gehoord dat ze als dessert ananas aan het spit hadden die ze gedurende 6 uur met karamel overgoten hadden.  Deze moesten we dus eens uitproberen.  Bij de ananas kwam baba au rhum en vanille ijs.  Een zwaar dessert maar o zo heerlijk!  Het doet mij denken aan de Tipsy Cake van Heston Blumenthal.

Ananas aan het spit - baba au rhum - vanille ijs
Als absolute afsluiter heb ik nog een slow coffee genomen uit Costa Rica.  Daarbij kwam nog een stukje nougat en een chocoladetaartje.
Het was een mooie belevenis maar daar had ik geen minuut aan getwijfeld want ik weet dat de Cuines-boys steeds kwaliteit leveren.  En bij deze is mijn verlangen naar een bezoekje aan Cuines, 33 nog groter geworden.  Moet ik dringend toch ook eens werk van maken!

Website 'Brasa'
Smedenstraat 57
8300 Knokke

Website 'Cuines, 33'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten