maandag 22 september 2014

Berberse runderstoof

Na een dagje werken is het belangrijk dat ik mij even kan ontspannen.  Iedereen heeft zo zijn eigen manier om zich te ontspannen: een boek lezen, muziek luisteren, sporten, ...  Ik ontspan mij door naar de supermarkt te gaan en daar al slenterend enkele producten te kiezen waar ik thuis dan iets lekker mee maak.  Eenmaal thuis begin ik dan op mijn gemak een lekkere maaltijd voor mijn geliefde te maken.  Het koken werkt voor mij heel ontspannend en als daar dan nog een lekker gerecht uit voorkomt dan is mijn avond helemaal geslaagd.  En bij welk gerecht kan ik mij beter ontspannen dan bij een stoofpotje.  In een stoofpotje kan je jouw hart en ziel steken.  Je kan er zoveel liefde insteken en geloof het of niet, maar dit proef je werkelijk aan het gerecht.  Voor deze keer heb ik opnieuw gekozen voor een recept uit het kookboek van het jaar voor mij: Het Mighty Spice Express kookboek!  Het gekozen recept is een Berberse runderstoof.  Een stoofpotje afkomstig uit Marokko.

Ingrediënten:
1 rode ui
4 tenen knoflook
1 wortel
2 courgettes
2 el olijfolie
600 gr ossenhaas
2 el tomatenpuree
2 tl komijnpoeder
2 tl gemberpoeder
1 tl paprikapoeder
1 tl versgemalen zwarte peper
1/2 tl kaneel
1 tl bloem
1 el heldere honing
150 gr couscous
1 handvol peterselieblaadjes
1 ingelegde citroen
200 gr yoghurt
2 el harissa
2 el geroosterde amandelschaafsel
Bereiding:
Pel de ui en de knoflook.  Snijd ze fijn.  Rasp de wortel.  Snijd de wortel en de courgettes in halve maantjes van 1 cm dik.  verhit de olie in een grote pan op hoog vuur en bak de wortel en courgettes 4 minuten onder regelmatig roeren.

Snijd ondertussen de ossenhaas in blokjes van 2-3 cm en voeg ze toe aan de gebakken groenten.  Voeg de ui en knoflook toe en meng goed.  Zet het vuur halfhoog en doe de tomatenpuree, komijn, gember, paprika, zwarte peper, kaneel, bloem, honing en 2,5 dl kokend water in de pan.  Meng goed, breng het geheel aan de kook, dek de pan af en laat het circa 10 minuten pruttelen, tot het vlees net gaar is.

Doe ondertussen de couscous in een grote kom en voeg 1,9 dl heet water toe.  Dek de kom af met plasticfolie en laat de couscous 10 minuten, of tot het opdienen zo staan.
Ik heb in plaats van couscous, quinoa en bulgur klaargemaakt.

Hak ondertussen de peterselie fijn.  Verwijder het vruchtvlees van de ingelegde citroen en hak de schil fijn.  Leg opzij.  Gooi het vruchtvlees weg.
Ik heb in plaats van de ingelegde citroen, gewoon de schil genomen van een limoen.

Schenk de yoghurt in een serveerkom, roer de harissa erdoor, dek de kom af en zet opzij.  Opgelet: neem de yoghurt en voeg hier beetje bij beetje de harissa toe.  Proeven en eventueel nog harissa toevoegen.  Als je de hoeveelheden van het recept neemt dan ga je eens goed branden :) Ik hou van goed pikant, maar hier zijn de hoeveelheden toch een beetje teveel van het goede :)
Neem het deksel van de pan, zet het vuur halfhoog en alles nog 5 minuten, onder af en toe roeren, tot de saus mooi dik is.  Breng eventueel op smaak met zout.  Roer de peterselie en citroenschil erdoor.  Roer de couscous los met een vork en verdeel hem over de borden.  Schep er wat runderstoof over, bestrooi met de amandelen en serveer de harissayoghurt erbij.
Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten