maandag 16 december 2013

Dit was 2013 ...

Het jaar is bijna om, dus is het tijd om eens een evaluatie van het jaar te maken.  Het was een goed culinair jaar.  Goede restaurants bezocht waarvan enkele gevestigde waarden en enkele nieuwe.  Leuke reizen gedaan zoals Parijs, Barcelona, Ardennen, ...  En ondanks al dat lekkere eten ben ik 13kg afgevallen :) Beetje gezonder gaan eten, veel sporten en een portie karakter!  Hier onder ziet u een overzicht van mijn favoriete restaurants van 2013.

Top 10 restaurants.

1. Pure C
Wie er geweest is weet waarom deze op nr1 staat.  Het mooie lounge interieur, mooi terras aan de zee, de losse bediening, de prachtige en originele gerechten van Syrco Bakker, de prijzen, ...  Ik ben er nu al enkele malen geweest en voor mijn verjaardag in februari heb ik al opnieuw gereserveerd.  Het is mijn favoriete keuken!
 

Website Pure C

2. Benoit & Bernard De Witte
Op mijn werk had ik er al veel goede dingen over gehoord, dus moest ik daar ook eens gaan eten.  En ik moet zeggen dat het zeker de moeite is.  Wat er mij aansprak was de keuken, de bediening en het ganse concept.  De keuken is een beetje vergelijkbaar met deze van Pure C.  Kleine elegante gerechtjes.  De bediening was losjes en zeer vriendelijk.  Ik zie het eigenlijk als een concept: het interieur, het servies, de kleren van de bediening, ... alles past mooi bij elkaar en dit maakt het tot een leuke beleving.  Zeker eens de moeite om te gaan!


Website Benoit & Bernard De Witte

3. Cuines 33
Misschien raar dat deze er tussen staat want ik ga er maar op het einde van het jaar gaan eten, maar ik verwacht er heel veel van.  Ik heb er al veel goede dingen over gehoord.  Het interieur, de grote gin-kaart en de gerechtjes die ik al op het web heb gezien spreken mij erg aan.  Ik denk dat de keuken een beetje vergelijkbaar gaat zijn met deze van Pure C.  Een winner dus :)  Het is afwachten maar ik verwacht wel dat Cuines 33 deze 3de plaats zal innemen.  Ik hou u op de hoogte.


Website Cuines 33

4. Hélène Darroze (Parijs)
In mijn verslag over Barcelona vond je al lovende woorden terug over dit restaurant.  Ik had geen enkel minpunt omtrent de gerechten.  De prijs van het menu was goed, enkel het aperitief was er iets over.  Voor de rest was het daar dik in orde.  Zeker een bezoekje waard als je in Parijs of in Londen bent.


Website Hélène Darroze

5. Carpe Diem CDLC (Barcelona)
Voor nr5 gaan we naar Barcelona.  Het was de beste culinaire ervaring van onze 10-daagse reis.  De keuken is een mengeling van Aziatisch, Marokkaans, Mediterraans, ...  Prachtige smaken!  Je kan kiezen tussen een gewone tafel, zetels of bedden om aan te zitten of te liggen.  Goede en vlotte bediening.  Goede sfeer.

Website Carpe Diem CDLC

6. Grand Cabaret
Via Jong Keukengeweld ben ik in aanraking gekomen met Grand Cabaret en ik heb er zeker geen spijt van.  Het interieur doet aan Parijs denken en is een tikkeltje kitsch.  De gerechten bestaan uit rare combinaties en probeersels van de eigenzinnige chef.  Soms vallen ze eens tegen, maar meestal zit het er bonk op.  Deze man kan koken!  Ze hebben er ook een grote bierkaart.
Website Grand Cabaret
7.  Ellis Gourmet Burger
Zin in een lekkere culinaire hamburger?  Dan moet je bij Ellis zijn!  Terug een tof concept met ondertussen vestegingen in Maasmechelen, Knokke, Brugge, Brussel, 2 in Antwerpen en in maart 2013 ook een in Gent.  Ze doen dat goed!  Mijn favo's zijn de Bollywood Delight (Tandoori chicken met een mango-chutney) en de Guaco-Waco Lamb (lamsvlees met guacamole, zoete chilisaus, ...) ... omg ... het water komt mij zo in de mond als ik er nog maar aan denk :)

 
Website Ellis Gourmet Burger
8.  De Rooselaer
Een restaurant waar we al jaren gaan vanwege de lekkere Franse keuken.  In het restaurant kun je kiezen om in de veranda te zitten of om in de klassiekere kamer bij de open haard te zitten.  Op de open haard maken ze hun vlees en kreeften klaar.  Het is een familierestaurant: vader en zoon staan in de keuken, moeder is de gastvrouw, de 2de zoon is sommelier en dan staan er nog een man in de bediening die eigenlijk zo goed als familie is.  De bediening is er zeer vriendelijke.  Er is een rokersruimte en in de zomer kan je in de prachtige tuin dineren.

Website De Rooselaer
9. L'Ancien Hôpital
Elk jaar rond december zakken we af naar Saint-Hubert.  Dan boeken we een wildarrangement in hotel L'Ancien Hôpital.  Een verslag hierover vind je in een vorige post.  Het restaurant brengt echte smaken van de Ardennen tegen een goede prijs.

 

Website L'Ancien Hôpital

10. Le Barathym
Op de 10de plaats staat er nog eentje uit de Ardennen: Le Barathym uit Nassogne.  Tijdens een verblijf deze zomer in de Ardennen zijn we hier toevallig terecht gekomen.  Het interieur van het restaurant is hoeve/pastorijstijl en buiten kan je eten onder een pergola die gemaakt is van planten.  We hebben er gegeten tijdens een zonnige zomeravond en ik waande mij in het Zuiden van Frankrijk.  De gerechten zijn Frans en heel lekker.  De prijzen zijn er goedkoop.  Als ik volgend jaar nog eens in de Ardennen ben, dan ga ik er zeker nog eens gaan eten.

Website Le Barathym

Geen opmerkingen:

Een reactie posten