donderdag 12 december 2013

Culinair Parijs

Voor deze post moet ik al terug gaan naar februari 2013.  Op 23 februari werd ik 30 jaar en kreeg ik een weekendje Parijs cadeau van mijn vrouwtje.  En wie Parijs zegt, plakt daar al onmiddellijk 'culinair' aan want als er één stad is waar je zo lekker kan eten dan is het de stad van de liefde wel!  We hebben op geen enkele plek 'slecht' gegeten.  In elke restaurant was het om uw vingers en duimen af te likken!!!
Bij onze aankomst was het reeds middag en begon mijn buikje al te knorren.  We zijn dan al direct gaan lunchen bij La Durée aan de Champs-Elysées.  Toen ik binnen kwam waande ik mij door het interieur precies in de videoclip 'Candy Shop' van 50 Cent :) Langs een trap met rode trappenloper werden we naar boven geleid en mochten we plaats nemen in rode stoffen zetels.  Ik heb er 4 kleine hamburgertjes van Limousin rund genomen en mijn vrouwtje een Italian croque.  Ik moet je zeker niet zeggen dat dit zeker geen ordinaire hamburger was ;) In la Durée zijn zonder een taartje te eten, is doodzonde!  Dus hebben we onze lunch afgesloten met een heerlijk taartje: Ik had een taartje met zanddeeg, citroencrème en framboosjes.  En Isaura had een chocoladetaartje.  Dit was alvast een goede start van ons weekendje.





 Nadat we de Eiffeltoren en andere bezienswaardigheden hadden bezocht was het tijd voor het diner: Aux Lyonnais van Alain Ducasse.  Een authentiek interieur en keuken.  Zeer gezellig.  Hier hebben we lekkere gerechten uit Lyon gegeten.
 
Als voorgerecht hebben we een bordje met charcuterie van Lyon genomen.
Daarna heb ik de lekkerste vol-au-vent van mijn leven gegeten.  Wat een hemelse saus!  Er zaten ook olijven in en tot mijn grote verwondering gingen deze goed tezamen met de vol-au-vent :)  Mijn vrouwtje had hun bekende quenelles van vis met Nantua saus.
Als dessert had ik een souffle en aan de andere kant had zij 'Tart and floating Island with pink praline'.

De eenvoudigste keuken is vaak ook soms nog de lekkerste (als ze goed bereid is en dat was hier zeker het geval).

Dag 2 van ons weekendje zijn we gestart met een bezoek aan de Sacre Coeur.  Het was ijzig koud, dus waren we heel blij dat het lunch-time was bij Hélène Darroze.  Een sterrenchef met één ster in Parijs en twee in Londen.  Zoals haar naam klinkt, zo zijn ook haar gerechten.  Zo heerlijk dat ze je direct doen wegdromen ... 
We begonnen de lunch met een prijzige champagne (was het enige minpunt) en aan tafel kwamen ze met een Berkel snijmachine sneetjes ham afsnijden.  Daarna was het tijd voor 4 culinaire gangen waar ik nu nog met plezier aan terugdenk: makreel, pasta met bloemkool, geglaceerd stukje varken en een dessert van hazelnoot.



Om dit allemaal te verteren hebben we een bezoekje gebracht aan het Louvre museum.  Door het vele wandelen door Parijs waren onze voeten kapot en besloten we voor het avondmaal niet meer ver te gaan.  Recht tegenover ons hotel was er een klein hamburgerrestaurantje: H.A.N.D. of Have A Nice Day.  Het restaurant was een beetje Amerikaans ingericht en we werden bediend door 3 mooie Françaises waardoor de Parijse sfeer en gezelligheid nog beter werd.  Natuurlijk hebben we er een hamburger gegeten met frietjes en als afsluiter een muffin.  Ik moet zeggen dat de hamburger zeker kon concurreren met een Amerikaanse.
Op onze laatste dag zijn we nog achter iets geweest dat typisch is voor Parijs: macarons.  Deze zijn we gaan halen bij Pierre Hermé.
Onze laatste stop was bij Angelina waar we eerst een pasta met truffel hebben gegeten en ons weekendje hebben afgesloten met ... een taartje :) Angelina is terug een bekend patissier-huis met een authentiek interieur.  Een mooie afsluiter van een heerlijk weekend.




Had ik het op voorhand geweten, dan had ik geen 30 jaar gewacht om naar Parijs te gaan.  Parijs is een echte aanrader voor zijn cultuur en het is ook een culinair paradijs!

Website La Durée
Website Aux Lyonnais
Website Hélène Darroze
Website Angelina

Geen opmerkingen:

Een reactie posten