woensdag 18 mei 2016

Publiek

Ideaal om het weekend te starten is om op vrijdagmiddag te stoppen en te gaan lunchen.  Mijn oog viel op restaurant Publiek van Olly Ceulenaere en kelly Dhollander te Gent.  Olly verdiende zijn strepen als chef bij Volta en Kelly was maître bij de Vitrine.  Publiek kreeg in november 2014 zijn eerste ster en omdat Publiek geen klassiek sterrenrestaurant is, wou ik toch eens weten waarom ze die ster gekregen hebben.
Het restaurant bestaat uit een gewone witte bakstenen muur, een open keuken, een houten toog en oud meubilair dat me aan mijn schooltijd deed terug denken.  Een goed initiatief is dat je bij Publiek maar voor 75% van de tafels op voorhand kan reserveren.  25% van de tafels kan je pas op de dag zelf reserveren.  Op deze manier hoef je dit niet weken vooraf te doen en kan je gewoon nog op de dag zelf een tafeltje reserveren als je zin hebt om te gaan eten.
Photo by bru.be
We kwamen voor de lunch en dan krijg je voor de prijs van 28€ 3 gangen.  Je kan ook nog een bijkomende gang nemen voor een extra prijs van 10€.  's Avonds kan je kiezen uit 5 of 6-gangen (60€ of 70€).  We begonnen met een Horse Neck (Bourbon & Ginger Ale) en daarbij kroepoek met saté-kruiden.  De Horse Neck viel zeker in goede aarde.  Maar de 'amuse' daarbij, als je al van een amuse kan spreken, was maar flauwtjes.  Dit mocht toch iets meer zijn.
Horse Neck (Bourbon & Ginger Ale)
Kroepoek met saté-kruiden
Het voorgerecht wordt hier gepresenteerd onder de noemer 'snackxx'.  We kregen beiden een bordje met komkommersalade, romesco en rode biet.  En in het midden van de tafel brachten ze nog gelakte aubergine met sesam om te delen.
Komkommerslade - romesco - rode biet
Gelakte aubergine - sesam
Het is de tijd van de asperges dus namen we ook het extra gerechtje.  Op het bord kregen we Mechelse asperges met filet d'Anvers en erwt.  Mooie en knapperige asperges met de fijne smaak van de filet d'Anvers.  Een mooi bordje met smaak!
Mechelse asperges - filet d'Anvers - erwt
Als hoofdgerecht stond er een populair gerechtje op de menukaart.  Eigenlijk kunnen we spreken  van streetfood waar Olly een gepimpte versie van gemaakt heeft.  Een open pistolet met pulled pork, bittere kruiden en augurk.  Een broodje pulled pork is meestal een lekkere hartige hap en dat miste ik hier wel.  Het was wel lekker, maar niet wow.  Het was wat te braafjes voor mij.  Het mocht wel wat meer punch gehad hebben.
Open pistolet - pulled pork - bittere kruiden - augurk
Om af te sluiten konden we kiezen uit een dessert en een assortiment geaffineerde kazen.  Omdat we nog een 'hongertje' hadden, besloten we om ze allebei te nemen.  We deelden een kaasplankje met 3 kazen en daar waren we eigenlijk een beetje in ontgoocheld.  In de 3 kazen zat er weinig smaakverschil en ook de garnituur was nogal flets.
Assortiment geaffineerde kazen
Save the beste for the last!  En dat deden ze hier zeker.  Als afsluiter kregen we churros met kaneel en ijs van knolselder.  Churros is mijn favoriet kermiseten, dus viel dit zeker in mijn smaak!  In Publiek werd de churros gecombineerd met ijs van knolselder.  Op het eerste zicht een vreemde combinatie, maar ik moet zeggen dat dit een perfecte match was!
Churros - kaneel - ijs van knolselder
De gerechten die we kregen waren wel lekker, maar ik vond ze nogal vlak van smaak en braafjes.  Naar mijn mening mocht er gerust wat meer punch ingezeten hebben.  Ook de bediening deed mij niet direct aan een sterrenrestaurant denken.  Van mij mag het er gerust een beetje losser aan toe gaan, maar een beetje etiquette mag nog steeds.  Waarschijnlijk heeft Michelin hier willen bewijzen dat een sterrenrestaurant niet persé duur en stijf moet zijn.  Olly heeft waarschijnlijk heel veel in zijn mars, maar helaas bleven we nu een beetje op onze honger zitten.
Website 'Publiek'
Facebook 'Publiek'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten