donderdag 5 mei 2016

10 jaar Antwerpen Proeft!

Antwerpen Proeft bestaat dit jaar 10 jaar en viert dit met een uitgebreide editie.  In vergelijking met vorig jaar staan er dit jaar nog meer restaurants en foodtrucks in en rond de Waagnatie.  Dit betekent nog meer proeven en genieten.  Antwerpen Proeft is bij ons een jaarlijkse gewoonte geworden omdat Antwerpen Proeft altijd garant staat voor sfeer, gezelligheid en vooral lekkere proevertjes!  Ik twijfel er niet aan dat deze tiende editie een top-editie zal worden want ze gaan 4 zonovergoten dagen tegemoet.  En wie al naar AP of Bocadero is geweest, weet dat het dan altijd heerlijk vertoeven is langs de oevers van de Schelde.


Over naar de orde van de dag en eens overlopen wat we allemaal geproefd hebben.
Belluci: ciabatta, melanzana (aubergine), rucola, würst, pesto, prosciutto, Parmezaanse kaas en pomodoro.
Ik wou al eens een tijdje van de haute dogs van Jeroen Meus proeven.  Waren ze echt zo goed of was het alleen maar om Jeroen Meus zijn naam te doen?  Na één hap wist ik al dat het er boenk op was.  Waw man!  Alles klopte: een knapperige ciabatta, lekkere peso en pomodoro, een malse worst mmm Kan volgens mij nog moeilijk overtroffen worden!

Belucci
Gepersileerde varkenskop met gepekelde groenten en hersenmayonaise.
Michaël Rewers
Gepersilleerde varkenskop met gepekelde groenten en hersenmayonaise
Tartaar van kalf, cannelloni van ossenstaart en gepekelde groenten.
Kevin De Backer
Tartaar van kalf, cannelloni van ossenstaart en gepekelde groenten
Verse kibbeling van vlaswijting met huisgemaakte tartaar.
Crispy Fish taco: taco met vlaswijting, chipotle, rode kool, avocado en tomatensalsa.
Twee gerechtjes die er bij mij altijd ingaan, dus kon ik ze niet laten liggen.  Mooie stukken vlaswijting met lekkere verse tartaar.  En de fish taco was om letterlijk en figuurlijk je duimen en vingers van af te likken.  Beetje moeilijk om te eten, maar o zo lekker!

Kip Tika Massala
Nadat ik met de worsten van Jeroen Meus had kennisgemaakt, wou ik ook eens proeven van Wim Ballieu zijn ballen.  Ook hier viel het zeer goed in de smaak.  Een mooie sappige gehaktbal, die gevuld is met heerlijke smaken.
Balls & Glory
Kip Tika Massala
* Tijd om even bij te tanken met een glaasje Merlot/Dornfelder van Hagelander (Belgian Wines) en een Wild Jo van Brouwerij De Koninck.
Belgian Wines
Wild Jo - Brouwerij De Koninck
Glaasje met hazelnootmousse en abrikoos.
Glaasje met mousse van vanille en mascarpone van groene appel.
Ons meisje had honger gekregen dus besloten we haar een dessertje te geven van Konditori.  Dit was haar en ons zo goed bevallen dat we meteen ook het tweede dessertje namen.  Jaja, Ellemieke heeft goede smaak.  Van wie zou ze dat hebben? :)
Hazelnootmousse en abrikoos
Mousse van vanille en mascarpone en groene appel
Konditori
Chicken Burger.
Ik denk dat Jaro en Hanne nog de enige overlevenden zijn van 'Mijn Restaurant'.  Ze hebben al een tijdje hun foodtruck 'Kilimanjaro' en sinds kort hebben ze ook hun eigen restaurant 'Den Druiventros' geopend.  Vorige zomer heb ik met hun al eens kennisgemaakt op Barrio Cantina.  Dit was mij zo goed bevallen dat ik er nu opnieuw eens wou passeren.  Opnieuw heb ik het mij niet beklaagd!  Ze doen dat goed!
Chicken Burger
Korean Pork Belly: buikspek met Koreaanse barbecuemarinade (soja, rijstwijn, appel, kruiden), Romeinse sla, sriracha (pittige chilisaus), kimchi.
Bar Chine is een van mijn favoriete adresjes waar ik vooral heen ga voor de lekkere gerechtjes met kimchi.  Daarom dat ik ook eens aan hun standje passeerde voor een portie buikspek met kimchi.
Korean Pork Belly
Bouchot mosseltjes met kerrie, kokos, koriander en pinda.
Toen ik aan mijn Korean Pork Belly bezig was, hoorde ik de mensen rondom vol lof spreken over de mosseltjes van Dennis Broeckx.  Als afsluiter wou ik ook daar nog eens langs gaan.  Toen ik het kommetje met mosseltjes kreeg, kwamen de heerlijke geuren mij al tegen.  De mosseltjes waren echt heerlijk!  In mijn mond was het een explosie van smaken.
Bouchot mosseltjes met kerrie, kokos, koriander en pinda
Deze tiende editie was voor mij een van de beste.  Voor deze editie was er een groot aanbod van standjes en dan is het altijd moeilijk om te kiezen waar we gaan proeven.  Deze keer hebben we allemaal goede keuzes gemaakt en hebben we een heerlijk '10-gangen menu' gehad.  Elk gerechtje was een schot in de roos en zat barstensbvol smaak.  De uitschieters waren voor mij vooral Würst, Jeans Sur Mer, Konditori, Bar Chine en La'picerie du Cirque.  Met nog eens gans weekend zon op het programma, beloofd het nog een drukke dagen te worden op Antwerpen Proeft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten