woensdag 12 augustus 2015

Confituur van Reine Claude pruimen uit mijn tuintje

In mijn klein tuintje staat er de pruimenboom Reine Claude.  Dankzij het goede weer waren de pruimen al goed rijp en dus werd het tijd om de pruimen te plukken voor dat de vogels er mee weg waren.  Gisteren dus met een ladder in de boom gekropen, de pruimen geplukt en dan confituur gemaakt.

In totaal had ik 2,5kg pruimen geplukt.  Na het ontpitten had ik nog 1,8kg pruimenvlees over.  Allemaal de pot in met het sap van 1 citroen en 1 vanillestok.  Aan de kook brengen en geleidelijk aan pectine toevoegen.  Als het begint te koken dan moet je geleidelijk aan suiker toevoegen.  Hoeveel suiker dat moet zijn?  Ik heb er 1,4kg suiker bijgedaan.  Ik heb het internet even afgezocht en daar vind ik verschillende recepten.  Het meest voorkomende is 1kg suiker per 1kg fruit.  Maar dat heb ik dus niet gevolgd.  Volgens mij was de confituur al zoet genoeg.  Proef ervan en voeg de suiker naar eigen smaak toe.  Ook met de pectine moet jezelf een beetje zoeken.  Dit is afhankelijk van hoe dik je de confituur wilt.
Ik heb de confituur 30 minuten laten koken en daarna heb ik ze in weckpotten gedaan en laten afkoelen.
 Een mooie geel/oranje kleur en een heerlijke geur zorgden er voor dat ik niet meer kon wachten tot het afgekoeld was.  Ik heb mij direct een boterham genomen en er de confituur opgestreken mmm lekker zoet met een vleugje vanille.  Heerlijk!  En ze smaakt nog meer omdat het met vruchten uit mijn eigen tuintje was en ik ze zelf bereid heb!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten