maandag 17 februari 2014

Vredesdreef 3

Samen met mijn fijne collega's gaan we af en toe eens lekker gaan eten.  Deze keer was dit in Vredesdreef 3.  Twee jaar geleden was ik hier ook al eens geweest, maar daar herinner ik mij niets meer van.  Ik was dus benieuwd naar wat de avond ons ging brengen.
We mochten plaats nemen aan de grote tafel die aan de keuken stond.  Leuk want op deze manier kan je alle bedrijvigheid van de service gade slaan.  Als je met een grote groep gaat eten dan is het altijd lastig om iets uit de kaart te kiezen wat iedereen lust.  In Vredesdreef 3 waren ze daar erg soepel in: de ganse groep had keuze uit de 2 menu's en de kaart.  Er werd wel gevraagd om de keuze uit de kaart te beperken tot 3 verschillende voor- en hoofdgerechten.  Geef toe, hier in zijn ze erg soepel.  In de meeste restaurants heb je zoveel keuze/vrijheid niet.  Ik koos voor de maandmenu (5 gangen) met huisaperitief, wijnen, waters en koffie.  De prijs van dit alles was 65€.  Een koopje dus als alles meevalt.  Naast het maandmenu kan je ook nog kiezen voor het degustatiemenu (6 gangen).
Als aperitief kreeg ik een champagne met een soort bessensiroop in.  Een klassieker, maar niets voor mij.  Het bijpassende hapje was een stukje paté (die naar mijn mening te warm geserveerd was, ik heb hem liever koud) en een vismousse met kruidensausje (dit smaakte zeer goed).  De eerste gang was een velouté van dorperwten.  Lekker, maar een beetje teveel.  Misschien goed om in een 3-gangen menu te steken, maar in deze menu was het iets teveel van het goede.
De tweede gang was een op de huid gebakken skrei, spinazie, schuimige melk met gerookte look.  Hier hadden we al een winnaar!  De skrei in combinatie met de spinazie en de melk smaakte heerlijk.  En de presentatie was ook heel goed.  Mooi!
Als tussendoortje kreeg ik een granité van kalamansi.  Dit was dan weer een stapje terug.  De granité vormde teveel 1 blok waardoor je een hamer en een beiteltje nodig had om het op te eten.  Je proefde lichtjes de kalamansi.  Als tussendoortje kiezen ze dan misschien beter voor een gewone sorbet.
Gingen we in de vorige gang een stapje terug, dan zaten we bij de 4de gang terug op het juiste pad.  Gebraden parelhoen, aardpeer, anijszwam en gekonfijte aardappel.  De parelhoen had een krokant velletje en was lekker sappig.  De gekonfijte aardappel, anijszwam en het sausje smaakten mij zeer goed!  En opnieuw was alles toch wel mooi gepresenteerd!
Het dessert was een cake van sinaasappel, crème van citrus en huisbereid ijs van bloedsinaasappel.  Ik dacht eerst dat het een gewoon taartje met een bolletje ijs ging worden, maar dit was verkeerd gedacht.  Het dessert was mooi gepresenteerd en het bestond uit allerlei texturen.  De cake van sinaasappel en citruscrème zorgden voor een mooi en fris einde van het menu.
Als afsluiter heb ik nog een koffie gedronken en ondertussen had ik mijn oog ook al laten vallen op hun collectie G&T :) Dus kon ik niet anders dan deze toch wel culinaire avond af te sluiten met een Filliers Dry Gin 28.

Vredesdreef is een mooi restaurant met heel lekker eten.  Misschien hier en daar een klein foutje volgens mijn bescheiden mening (teveel velouté en de granité), maar de hoofdgangen zaten er boenk op!  Goede smaken en een mooie presentatie.  En dit alles voor een heel scherpe prijs. De service was ook heel vriendelijk en vlot.  Dit restaurant is dus een aanrader en het kan goed zijn dat ik er nog eens voor een 3de maal zal langsgaan.

Vredesdreef 3 - Sofie Sergeant & Nicolas Soenen
Vredesdreef 3
9021 Vinderhoute
Tel: 09/226.24.77
E-mail: info@vredesdreef3.be

Open 's middags op : dinsdag-, woensdag-, donderdag-, vrijdag- en zondagmiddag.
Open 's avonds op : vrijdag- en zaterdagavond.

Het restaurant is gelegen op 10 minuten van afrit Gent-West op de E40 Brussel Oostende.
Vanaf afrit Gent-West gaat u richting Drongen.
Aan het rondpunt gaat u richting Vinderhoute. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten