zondag 26 januari 2014

Kasteel van Laarne > een positieve verrassing!

Ik had al veel goede dingen gehoord over het restaurant van het Kasteel van Laarne, maar ik wist niet goed wat ik er mocht van verwachten.  Is het een klassieke of moderne keuken?  Een brasserie- of een restaurant-keuken?  Daarom is een all in verrassingsmenu (of daar noemen ze het een "cocoonmenu") een uitgelezen kans om het restaurant eens te ontdekken.  Het Cocoonmenu bestaat uit een aperitief met een hapje, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert, witte en rode huiswijn, koffie voor maar 58€ (enkel te verkrijgen op vrijdagavond).  Daar kunt ge niet voor sukkelen.

Het restaurant ligt in elk geval op een prachtige locatie, namelijk op het domein van het Kasteel van Laarne.  Het restaurant bestaat nog uit het authentieke interieur en dat geeft toch iets extra's vind ik.  De houten ramen, de houten zitbanken, de open haard, ...  Je hebt het gevoel dat je in het kasteel zelf zit te dineren :)
Bij het binnenkomen werden we verwelkomt door een ober en de gastvrouw Sophie.  Deze begeleide ons naar ons tafeltje en stelde ons het menu voor.  Als aperitief kregen we een glaasje kir.  Bbrrr niets voor mij en ik vraag mij zelfs af of dit nog iets van deze tijd is.  Ik weet dat dit een klassieker is op de aperitiefkaarten maar deze zouden ze er toch direct mogen afhalen vind ik.  Maar dit was dan ook het enige minpuntje van de avond.  Van dan af ging het alleen maar de positieve richting uit.  Te beginnen met het aperitiefhapje: een tartaar van zwaardvis met hopscheuten.  Een lekker en fris hapje dat eigenlijk al een gerecht op zichzelf was.
 
Als voorgerecht kregen we skrei met wintergroentjes, spekjes, een crème van pompoen en schuim van veldsla.  De cuisson van de vis was juist goed.  Het mocht niet zoveel  meer geweest zijn, maar hij was nog steeds ok.  De combinatie met de pompoencrème, wintergroentjes en spekjes was geslaagd.
Als hoofdgerecht kregen we een mals stukje lam met bospaddenstoelen, een stronkje witloof en knolseldermousse.  Het lam smaakte goed, maar de ster van het bord was toch echt wel de knolseldermousse.  Deze was echt zeer smeuig, zacht en vol van smaak.
Bij het voorgerecht kregen we een Chileense Chardonnay te drinken en bij het hoofdgerecht een Spaanse wijn van de druiven Tempranillo, Merlot en Syrah.  Als huiswijn was dit goed.
Als dessert kregen we een chocoladetaartje met bosvruchten en crème brûlée.  Een stevig dessert, maar wel lekker.  Met chocolade in een dessert scoor je bij mij altijd :)
Als afsluiter kregen we nog een koffie met enkele zelfgemaakte mignardises.
Ik verwachte er weinig van, maar ik ben aangenaam verrast geweest.  Chef-kok Bart Goysse brengt een zeer goede klassieke keuken op een moderne manier.  De bediening bestaat uit de gastvrouw Sophie en een ober van de 'oude stempel'.  Daarmee bedoel ik zeker niets negatiefs, maar zo komt hij over bij ons.  Misschien komt dit door zijn grote snor :) De bediening was zeer goed.  Je zag dat hij zijn job met veel overtuiging en liefde deed, mooi!  Kortom, het was een geslaagde avond die mij positief verrast heeft.  Door het mooie interieur en het lekkere eten ga ik zeker nog eens teruggaan om een van de uitgebreidere menu's te proeven.  Misschien eens deze zomer want dan kan je aan de oevers van de kasteelgracht dineren.

Website 'Kasteel van Laarne'


Geen opmerkingen:

Een reactie posten