woensdag 7 januari 2015

Fleur De Lin

Eind vorig jaar had ik dit restaurant al in mijn top 10 gezet zonder dat ik er al geweest was.  Raar?  Je zou denken van wel, maar naar mijn gevoel zou dit een toppertje worden.  En dat is het ook geworden!  In GaultMillau krijgen ze 15/20.  Bij de Hospitality Awards waren ze genomineerd voor 'Best Restaurant Concept' en moesten ze de duimen leggen voor The Jane.  En een tijdje geleden stonden ze in de Weekend Knack bij de restaurants die ook een ster verdienen.  Na mijn avond kan ik Weekend Knack daar alleen maar in bijtreden.  Als ze op dit elan verder doen dan zou er dit jaar wel eens een ster naast hun naam kunnen staan.

Ik ben hier altijd bezig over 'zij', maar wie zijn de mensen achter Fleur De Lin eigenlijk?  Fleur De Lin wordt gerund door Lode De Rover en Barbara Dhondt.  Lode staat achter het fornuis en werd in 2011 tijdens de wedstrijd Prosper Montagné uitgeroepen tot Eerste Kok van België.  Voor hij met Fleur De Lin begon, heeft al in verschillende goede restaurants gewerkt zoals Comme Chez Soi, De Lijsterbes, Eyckerhof, ...  Barbara Dhondt is de Maître van het restaurant.  Zij zorgt samen met een equipe van alleen maar vrouwen (die avond toch) voor de vriendelijke en vlotte bediening.
Photo by hln.be
Fleur De Lin is gehuisvest in een oude spinnerij die een ganse transformatie heeft ondergaan.  Het restaurant baadt in de kleuren zwart en goud.  Je komt het restaurant binnen in een soort lounge gedeelte waar je het aperitief kan nuttigen in gouden zeteltjes.  Dit gedeelte is zeer modern, maar naar mijn mening ook een beetje kil. Komt dit door het hoge plafond, het grote glaspartij of gewoon omdat we er (vanwege de eindejaarsperiode) alleen zaten om te aperitieven.  De eerste 2  amuses smaakten goed, maar misten naar mijn bescheiden mening een beetje pit.  De volgende 2 amuses zaten qua smaak er knal op!
Photo by himacs.eu

Na het aperitief verhuisden we naar het restaurantgedeelte waar ik terug gekatapulteerd werd naar mijn schooltijd.  De industriële look, gecombineerd met authentieke elementen van het gebouw en de kleuren gaven meteen aan waarom ze genomineerd waren voor de Hospitality Awards.
Photo by restaurantfleurdelin.be
Als eerste voorgerecht kregen we een mooi stukje gegaarde vis met coquilles en avocado.  Een betere start konden we ons niet wensen.  Een mooi gerechtje met frisse accenten.
Bij het tweede voorgerecht kregen we kabeljauw en deze keer was de vis vergezeld van mosseltjes.  Het gerecht deed mij qua kleur en geur een beetje denken aan paella.
Bij het volgende gerecht schakelden we van de zee over naar de bossen.  Als hoofdproduct stond er haas op het menu.  Deze werd gecombineerd met knolselder en pinda.
 Vervolgens kregen we wilde eend met peterseliewortel, zilverui en champignons.

Het eerste dessert was Nougat uit Montelimar met pistache, hazelnoot, mérengue en moeder Babelutte.
 Als laatste gerecht kregen we een mooie creatie van chocolade en pistache.

 Deze heerlijke avond sloten we af met een tasje koffie en een paar lekkernijen.
Er waren al veel vrienden gaan eten bij Fleur De Lin.  Ik had er al veel goeds over gehoord en gelezen, dus kon het niet slecht zijn.  En dat was het zeker niet!  Lode serveert mooie, frisse gerechten.  Neem daar nog de uitstekende service van Barabara en het mooie interieur erbij en je zit goed voor een mooie avond!  Ik ben benieuwd hoelang het nog zal duren eer er iets gaat blinken naast de naam 'Fleur De Lin'.

Website 'Fleur De Lin'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten