woensdag 15 juni 2016

Cuines, 33 - Een stukje Barcelona in Knokke

Eenmaal per jaar probeer ik mijn lievelingsrestaurants te bezoeken.  Dit zijn de restaurants die volgens mij een fantastische keuken, bediening en inrichting hebben.  Cuines, 33 is daar een van en deze vind ik zo goed dat ik ze dit jaar al voor de tweede maal bezocht heb.  Vanaf dat ik dit restaurant binnenstap, heb ik het gevoel dat ik in het zonnige Barcelona ben.  Dit komt vooral door hun mooi interieur.  De kleurrijke zeteltjes bij de inkom, de goud-gele bar en het restaurantgedeelte dat baadt in Oosterse kleuren.  Neem daarbij nog eens de uitgekiende tapas en de swingende bediening.  En je weet direct waarom ik de vergelijking maak met Barcelona.
Bij het binnen komen, nestelden we ons al onmiddellijk in de kleurrijke zeteltjes en bestelden we al direct een cocktail met Oosterse smaken.  Edwin Menue kwam ons al direct verwelkomen met enkele lekkere amuses.

Cake van gebrande ui - kweepeer - appel - ganzenleverpoeder
Als menu kan je kiezen uit 3 (lunch), 5 (Sabor) of 7 gangen (Gran Sabor).  Het 7-gangenmenu kan je ook nemen met exclusievere producten (Sorpresa).  Wij gingen 'all the way' met de 7 gangen en ook nog eens de kaas erbij.  De eerste tapa kregen we in twee bereidingen van langoustine 'tàrtar', groene asperge, quinoa, avocado en kroepoek.
Langoustine 'tàrtar' - groene asperge - quinoa - avocado - kroepoek
Langoustine 'tàrtar' - groene asperge - quinoa - avocado - kroepoek
Ook de tweede tapa kwam in twee bereidingen van kalfsvlees, ansjovis, romesco, buffel mozzarella en foccacia.
Kalfsvlees - ansjovis - romesco - buffel mozzarella - foccacio
Kalfsvlees - ansjovis - romesco - buffel mozzarella - foccacio
Bij de derde tapa haalden Edwin en Frederik voor de eerste keer mooi uit.  Met een mooi stukje gelakte Oosterschelde paling brachten ze mij al voor een eerste keer in vervoering!  Bij de paling kregen we nog chinese kool, paksoi, ponzu en Granny Smith.  Als bijgerecht kregen we een kommetje met paling die overgoten werd met bouillon.
Oosterschelde paling 'Japo' - chinese kool - paksoi - ponzu - Granny Smith
Als laatste tapa kregen we Griet 'negro', zeekat, zwarte rijst, ijzerkruid en witte asperge.
Griet 'negro' - zeekat - zwarte rijst - ijzerkruid - witte asperge
Met het hoofdgerecht kregen we opnieuw een bordje vol met heerlijke smaken!  Een mals duifje dat klaargemaakt was op de BGG en het gezelschap kreeg van bataat, zwarte kardemon en granen.  Dit gerecht werd gepresenteerd op mooie borden die speciaal voor Cuines, 33 gemaakt werden.
Duif 'BBQ' - bataat - zwarte kardemon - granen
Duif 'BBQ' - bataat - zwarte kardemon - granen
Bij een kaasbordje heb ik graag dat er wat extra's bij gepresenteerd worden en dat was hier zeker het geval.  Het bord was op voorhand samengesteld en daarbij konden we kiezen uit vijf verschillende chutneys.  Het kaasbord werd afgewerkt met drie soorten brood en dadels.

Daarna volgden de twee desserts.  Eerst was er de rijstpap 2.0 die barstensvol heerlijke Aziatische smaken zat.  Het tweede dessert was gebaseerd op lychee en blauwe bessen.  Dit dessert stond in februari ook al op het menu en dit vond ik een beetje jammer.
Rijstpap 2.0 - tom kha kai - pandanblad - yoghurt - witte chocolade
Lychee - blauwe bessen - rode wijnazijn - ruby sorbet
Als afsluiter kregen we nog wat lekkers bij de koffie waarbij de Aziatische praline en de karamel/Snickers mignardise eruit sprong.

Wijnen die we bij het menu genuttigd hebben.





















Edwin, Frederik en Fleur zijn een echt topteam die telkens zorgen voor een mooie ervaring.  De gerechten met fantastische smaken, de kleurrijke cocktails, het interieur, de vernieuwing (borden), ... zorgen er voor dat ik hier altijd graag naar terug kom.  Voor mij brengen zij een stukje Barcelona naar onze Belgische kust en dat maakt mij blij.  Het enige dat ik jammer vind is dat ik niet dichter in de buurt woon want anders zou ik na mijn werk wel regelmatig eens binnen springen voor een cocktail of een tapa aan de bar.  Tot de volgende!

Website Cuines, 33
Website Brasa Grill
Cuines, 33 - 2013
Cuines, 33 - februari 2016
Brasa Grill - mei 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten