zondag 23 februari 2014

Pure C > Moments of Happiness

Op 1 december 2014 reden wij naar de Ardennen voor een weekendje weg.  Het was de 1ste van de maand en dan kan je in Pure C steeds reserveren voor een nieuwe maand, de maand februari.  Auto langs de kant gezet en na 15 minuten geraakte ik eindelijk binnen (gaat al rapper dan voor The Jane :) ).  De reservatie voor mijn verjaardag was gemaakt en het aftellen kon beginnen.










Gisteren was het dan eindelijk zo ver.  Het valt nog weinig voor dat ik voor een restaurantbezoek kriebels heb, maar voor Pure C kriebelt het nog altijd.  Gewoon omdat ik weet dat Syrco Bakker ons terug fantastische gerechtjes gaat voorschotelen en voor de relaxte sfeer.  In het restaurant klopt alles: het interieur, de lichtinval, het uitzicht op de zee, de kledij van het personeel, het servies, de muziek, het sappig Nederlands, de correcte en losse bediening, ...  Eten bij Pure C is voor mij altijd een avontuur, een ontdekkingsreis ... ik voel mij dan een beetje als een kind in de Efteling ... vol verwondering!










Bij het aperitief had ik al een groot dilemma: een G&T of een cocktail?  De best bereidde G&T's vind je hier, maar langs de andere kant zijn de cocktails er ook zeer origineel.  Het was een moeilijke keuze, maar ik heb voor de cocktail gekozen.  De cocktail was op basis van bergamot en er zat ook nog een scheutje gin bij :) In de cocktail lag er een ijsballetje van bergamot.













Terwijl we van onze cocktail nipten, kwamen de eerste hapjes al langs.  Het eerste hapje was een krokantje en tempura van algen met miso en rozenbottel.  Het krokantje smaakte lekker fris.  De tempura was ook goed, maar de smaken kwamen er niet zo goed uit.
Vervolgens kwam er een trio van hapjes:
Wulken, paprika en gebrande ui.
Mossel, zwarte curry en limoenblaadjes.
Scheermes met venkel en bergamot.
Lekkere hapjes waarbij vooral de scheermessen en mossel eruit sprongen.  De hapjes werden ook gepresenteerd op een mooi bord, waardoor je het gevoel had dat je het lekkers zo uit de zee nam.
Als laatste hapje kregen we een ceviche met pollak, physalis (goudbes) en komkommer.  Het beste hapje van de 5.  Lekker zurig en een mooie presentatie.
Ondertussen hadden we al een wijntje gekozen om de gerechten te begeleiden: Een pinot grigio uit Zuid-Tirol (Laimburg).  Toen konden we beginnen aan de 8 gangen.  Als eerste gang kregen een Frozen North Sea met oester, algen, rucola en duindoorn.  Met lekkere snoepjes uit onze Noordzee scoor je altijd bij mij en dit was dan ook een goede starter.










De tweede gang was voor mij het beste van de ganse menu: Cobia, biet, vintage soja en ingelegde look.  Qua smaak was dit hemels!  De soja had 3 jaar op houten vaten gelegen en er werd ook nog eens gedroogde soja over het gerecht geraspt.  De soja gaf mij echt het umami-gevoel!  En qua presentatie was dit ook het mooiste gerecht van de middag.  Een echt kunstwerk!
De volgende gang bestond uit 2 delen: een koude en warme bereiding van coquille met wortel, zathar en boerenkool.  Zathar is een mix van sesamzaad, thijm en sumak (rood zurig besje).  Leuk om deze nieuwe smaken te ontdekken.

Het vierde gerechtje was Noordzee krab met radijs, sambal ketjap, limoen en zee-egel.  De krab met de zee-egel en sambal pasten perfect bij elkaar.  En het gemarineerde radijsje smaakte zeer fris in mijn mond.
Het seizoensproduct bij uitstek is momenteel de skrei.  Hier werd deze gepresenteerd met Zeebrugse garnalen, snert en rogge.  De skrei was perfect gegaard en en het zeemeerminnetje fleurde het bord mooi op.
Na al het lekkers uit de zee, was het tijd voor een stukje vlees.  Een mooi stukje West-Vlaams Rood rund in 3 bereidingen.  Woorden heeft dit mooi stukje vlees niet nodig.  Wie ooit al eens een stukje West-Vlaams rood rund heeft gegeten, weet dat dit een zeer mooi stukje vlees is.  Een dat smelt op je tong.
 Rund in combinatie met boerenkool en Butternut pompoen.
 Rund op een bruschetta.
Rund in combinatie met gele peper en ... (het ontschiet mij juist)
Daarna was het tijd voor de desserts.  Het eerste dessert was eentje dat nog op de kaart van 'Oud Sluis' heeft gestaan: Rocks.  Een combinatie van pure chocolade, galangal en fruitsalie.  Er werd ook nog een stukje gember over geraspt.  Rocks is gebaseerd op de rots Es Vedra uit Ibiza.










Het tweede dessert is ontworpen door Syrco Bakker zelf.  Het dessert is gebaseerd op een gelukzalig moment bij zijn grootmoeder.  Als kleine man kreeg hij er als vieruurtje steeds een bereiding van avocado te eten.  Deze vond hij zo lekker dat hij ter ere van dit moment een dessert heeft gemaakt: avocado met een koffiecrumble en citrus.  Bij het dessert krijg je een potje koffiecrumble met een familiefoto van Syrco erop.  De tekst op het potje zegt genoeg: 'Memory of Happiness'.  Nagenieten van die heerlijke momenten, zoals ik nu ook aan het doen ben.  Bij de desserts hebben we nog een 10 jaar oude Niepoort gedronken.










Na deze 8 gangen mochten we in de bar plaatsnemen voor nog een koffie als afsluiter.  Bij deze koffie werd terug heel wat lekkers geserveerd.  En toen kwam er nog een leuke verrassing.  Voor mijn verjaardag kreeg ik nog een origineel dessert.  Een kaars die ik mocht uitblazen en daarna mocht opeten.  Mooi gebaar van Pure C!










Iedereen heeft zo zijn idolen.  Bij de ene zijn dat pop- of rockstars, bij mij waren dat vroeger dj's en nu zijn dat de koks.  Met in het bijzonder, Syrco Bakker.  Dit omdat ik een erg grote fan ben van zijn gerechten.  Het zilte, de frisheid, de exotische smaken, het originele, het vernieuwende, ... al deze zaken maken mij een grote fan van hem.  Ik was dan ook zo blij als een klein kind als ik met hem op de foto mocht :) My Moment of Happiness!  Een mooie afsluiter van een heerlijke namiddag ...

Website 'Pure C'
Website 'Syrco Bakker'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten