dinsdag 3 december 2013

Culinaire verwennerij in de Ardennen: L'Ancien Hôpital

Bij mijn post over het wildfestival in restaurant Renard had ik het over tradities en onze jaarlijkse trip naar L'Ancien Hôpital in Saint-Hubert is daar een van.  Al van in juli had ik onze trip geboekt want in de herfst en winterperiode is het hotel vlug volgeboekt.  Ik keek er al weken lang naar uit en mijn verwachtingen zijn terug ingelost geweest, nog meer zelfs!


Hotel L'Ancien Hôpital bevindt zich in de Europese hoofdstad van de jacht: Saint-Hubert.  De geschiedenis van het hotel gaat al ver terug in de tijd.  Vanaf 1055 deed het gebouw al dienst als hospitaal.  Monikken van een nabijgelegen abdij verzorgden er al zieken.  Zoals het gebouw er nu staat, dateert het oude hospitaal van 1607.  Toen de eigenaars van nu het hospitaal kochten konden ze alleen maar de muren en het dak gebruiken.  Het gebouw hebben ze zelf volledig heropgebouwd met een prachtig hotel als resultaat.  Het hotel heeft 6 kamers en elke kamer heeft een mooie houten vloer, muren van Ardense steen en een prachtige badkamer.  De kamers bevinden zich op het eerste verdiep en via een mooie houten trap kom je terecht in het restaurant waar het heerlijk vertoeven is rond de open haard.
 
 

 

Het hotel wordt uitgebaat door Hans en Ann.  Twee heel vriendelijke mensen die je een echt thuisgevoel geven en die hun gasten direct kennen.  Hans verzorgd telkens de gerechten in het restaurant waarvoor hij gebruikt maakt van groeten uit de eigen tuin en al het beste wat de Ardennen te bieden heeft.  Ann verzorgd de zaal en het ontbijt.  Ze staan je ook bij met tips voor uitstapjes of wandelingen.
Bij onze aankomst kregen al onmiddellijk een leuke verrassing te horen: we kregen een upgrade naar een grotere kamer.  Dit was al onmiddellijk een mooi begin van ons verblijf.  Toen we in onze kamer kwamen zagen we al direct de badkamer met het leuke laddertje om in het bad te gaan.  Het heeft niet lang geduurd eer ik het eens heb uitgetest :) Nadat wij de basiliek van Saint-Hubert hadden bezocht was het tijd voor het diner dat die avond bestond uit 4 gangen.  Ik ben begonnen met een voor mij onbekende gin, namelijk Ungava uit Canada.  Deze werd geserveerd met een Thomas Henry.  De gin heeft een gele kleur en ik kon hem zeker smaken.  Als wachtbordje kregen we een stukje zalm, zelfgemaakte vleessalade en foie gras.  Ardennen zonder paté bestaat niet dus was mijn eerste gang een stukje paté met zelfgemaakte uienconfijt.
Mijn vrouwtje had een gegratineerde Sint-Jakobsschelp.
De tweede gang was soep van eigen gekweekte pompoen.  Deze werd gepresenteerd op een originele wijze, namelijk in een pistolet.  De soep was lekker dik en smaakte heerlijk.  Een ideetje om mijn pompoensoep op kerstavond te presenteren :)
Daarna was het de beurt aan het echte wild: bil van jonge hinde, pommes duchesse met truffel, rode kool, klassieke rode wijnpeer met wilde veenbessen en een sausje met boschampignons geblust met cognac.  Jamjam!
Er werd ons gevraagd of wij tussendoor nog een kaasbordje wilden nuttigen.  Dat hoef je deze kaasproevers geen tweemaal te vragen.  We kregen een houten plank met 10 soorten kaas.
Als laatste gang stond er mistig bostafereel van chocolade, moka en bosvruchten op de menu.  Is dit iets met gedroogd ijs?  Ja hoor.  Ik waande mij even een kabouter in een bos :) Leuk gedaan!
Voldaan ging deze kabouter in zijn paddenstoel slapen.  Benieuwd wat voor lekkers de volgende dag ons ging brengen.

Dag 2 van ons verblijf: Ann had eerst een gezond gerechtje voor ons klaargemaakt.  Op tafel stond er ook een mandje koeken, zoet en hartig beleg, koffie en fruitsap klaar.  Wie wenst krijgt ook nog een eitje.  Sommige mensen hebben misschien liever een buffet met 15 verschillende dingen maar voor mij is dit zeker voldoende.  Je hebt er zeker genoeg mee.
Na het ontbijt waren we klaar om aan de dag te beginnen.  Eerst zijn we naar de abdij van Orval geweest en nadien hebben we nog een 4u durende wandeling door de bossen van Saint-Hubert gedaan.  Na de wandeling ging er een 6-gangen diner er dus gerust in.  Hans had terug voor echte smaken gezorgd.  Eerst kregen we een mooi bordje zalm.  Als tweede gang kregen we een stukje foie gras, vergezeld van verschillende specerijen zoals Sechuanpeper, lavas zout, ...  Een stukje foie smaakt toch altijd.
Iemand een oestertje?
Een soepeter ben ik niet echt.  Alleen pompen-, champignon- én kreeftensoep eet ik nog wel.  Het was een lekker pittig kreeftensoepje.
De volgende gang was nog volgens een recept van Hans zijn grootmoeder: rollade van fazant, witlof en gerookt spek.  Vergezeld van aardappelkroketjes, kompotte van appel en kaneel, schorseneren, espuma van veenbessen en een romig wildsausje.  Awel ik moet zeggen dat Hans zijn grootmoeder goed kon koken.  Het smaakte heerlijk!
Als dessert kregen we nog een tiramisu met boskoopappel, kaneel, rozijnen en rhum.  En omdat de kaasplank gisteren gesmaakt had, hebben we vandaag als afsluiter ook nog voor een kaasplank gekozen.  Vergezeld van een goede Orval.  Geen betere manier om een mooie dag af te sluiten!

Voor onze laatste dag stond er bij ons ontbijt een glaasje champagne klaar en Ann had verloren brood met yoghurt voor ons klaargemaakt.

Iets wat je bij het ontbijt ook moet proeven is de heerlijke ham van slagerij Magerotte te Nassogne.  Zo lekker dat ik op de weg naar huis eens ben gestopt bij Magerotte om een hammetje, paté en bloedworst mee te nemen.  Kwestie van thuis nog wat te kunnen nagenieten.
Het was een culinaire verwennerij die drie dagen duurde.  Jammer dat het al terug voorbij is.  Op Booking.com krijgen ze een beoordeling van 9,2 en deze score is zeker niet overdreven.  Het mooi ingerichte hotel, het lekkere eten met echte pure smaken en de vriendelijke service van Hans en Ann zorgt er voor dat we er ons echt thuis voelen.  Volgend jaar zijn we terug op post, maar ik denk dat we deze keer niet tot de winter gaan wachten om eens terug te gaan.  Als je een gezellig weekendje in de Ardennen wilt beleven dan is er maar één adres: L'Ancien Hopital!

Website L'Ancien Hopital
Magerotte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten